دو مورد از معروف ترین سیستم عامل هایی که امروزه گوشی های موبایل هوشمند و تبلت ها از آنها استفاده می برند، سیستم عامل اندروید که توسط گوگل ساخته شده و سیستم عامل IOS متعلق به شرکت اپل می باشند.
همانطور که می دانید این سازندگان برای بهبود رابط کاربری و عملکرد دستگاه ها هرچند وقت یک بار بروزرسانی هایی چه در حجم کم و با تغییرات کوچک و چه با حجم بالا و تغییرات اساسی انجام می دهند تا خدماتی بی نقص را به کاربران ارائه نمایند. اگر محصولات یکی از این دو شرکت را داشته باشید، می توانید آن را از لحاظ نرم افزاری (اگر از لحاظ سخت افرازی هم توان اجرا داشته باشد) در کمترین زمان ممکن بروز کنید.

سیستم عامل اندروید

اگر می خواهید سیستم عامل تلفن همراه یا تبلت خود را بروزرسانی کنید، باید بدانید آخرین نسخه ای که می تواند روی دستگاه شما اجرا گردد چیست؛ برای مثال، امکان استفاده از جدیدترین نسخه اندروید (اندروید 10) بر روی تلفن های قدیمی وجود ندارد.

  • بررسی نسخه اندروید دستگاه

برای بررسی نسخه اندروید دستگاه خود مراحل زیر را طی نمایید:
1) برنامه تنظیمات (Settings) تلفن همراه یا تبلت اندرویدی خود را باز کنید.
2) در قسمت پایین صفحه، روی System و سپس About Device ضربه بزنید.
3) در این جا، نسخه اندروید (Android Version) و سطح وصله امنیتی (Security patch level) دستگاه به شما نشان داده می شود. وصله های امنیتی یا patch امنیتی، نرم افزارها و میان افزارهایی هستند که از مهم ترین موارد پیشگیری جهت مقابله با ورود بدافزارها و ویروس ها به شمار می آیند.
در گوشی های موبایل اندرویدی و تبلت های شرکت سامسونگ نیز روند کلی مشابه است؛ هر چند خطوط اتصال می توانند متفاوت باشند:
1) وارد قسمت تنظیمات (Settings) دستگاه خود شوید.
2) ابتدا بر روی گزینه About Phone و بعد Software Information ضربه بزنید.
3) هم نسخه اندروید و هم نوع One UI (تم اختصاصی سامسونگ) را در این صفحه مشاهده خواهید کرد.

  • بروزرسانی سیستم عامل اندروید

بسته به نوع دستگاه و سن آن، روش دریافت و بروزرسانی نسخه جدید اندروید ممکن است متفاوت باشد. دستگاه های جدید سریع تر به روز می شوند و کاربران محصولات شرکت Google، در صورت در دسترس بودن نسخه جدید اعلانی دریافت می کنند.
قبل از این که اقدام به دریافت جدید ترین نسخه سیستم عامل نمایید، نکات زیر را در نظر داشته باشید:
- امکان از دست رفتن داده های موجود در حافظه دستگاه پس از بروزرسانی وجود دارد؛ بنابراین از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.
- فضای موجود را بررسی نمایید. مطمئن شوید که فضای کافی دارید یا برخی از اطلاعات را حذف کنید تا حافظه دستگاهتان آزاد شود.
- قبل از شروع فرآیند بروزرسانی، تلفن همراه یا تبلت شما باید حداقل 50 درصد شارژ داشته باشد. در غیر این صورت، آن را به یک منبع تغذیه وصل کنید.
- به اینترنت متصل شوید.
برای بروزرسانی سیستم عامل اندروید دستگاه خود باید مراحل زیر را طی کنید:
1) وارد قسمت تنظیمات (Settings) شوید.
2) روی گزینه About Phone ضربه بزنید.
3) با انتخاب گزینه Software Update، فرآیند بروزرسانی سیستم عامل را آغاز کنید.
اگر گوشی موبایل یا تبلت شما محصول شرکت گوگل یا سامسونگ نباشد هم روند کار مشابه خواهد بود. بخش تنظیمات About Phone حاوی اطلاعاتی از جمله شماره و مدل تلفن همراه یا تبلت است که می تواند به شما کمک کند تا نحوه بروزرسانی دستگاه خود را بشناسید و امکان آن را بررسی نمایید.

سیستم عامل اندروید

  • روت کردن تلفن همراه و تبلت

اگر می خواهید به محض دسترسی جدیدترین نسخه اندروید را دانلود کنید، یکی از بهترین راه حل ها روت کردن دستگاه است؛ با این کار همواره آخرین نسخه اندروید را با پیشرفته ترین امکانات در دستیابی خواهید داشت. اصطلاح روت به زبان ساده یعنی دسترسی ریشه ای به دستگاه اندروید.
توجه داشته باشید که روت کردن ضمانت نامه تلفن همراه یا تبلت شما را باطل می کند. (البته همواره می توان در صورت تمایل، دستگاه را از حالت روت خارج نمود.)

سیستم عامل IOS

کاربران محصولات شرکت اپل می توانند به صورت بی سیم (Wireless) iPad، iPhone یا iPod Touch خود را به آخرین نسخه IOS یا iPad OS به روز کنند. اگر این نسخه های جدید در دستگاه شما مشاهده نمی شوند، امکان بروزرسانی آنها به صورت دستی از طریق کامپیوتر وجود دارد.

  • بروزرسانی سیستم عامل IOS

قبل از شروع فرآیند بروزرسانی، با استفاده از iCloud یا کامپیوتر خود نسخه پشتیبانی از اطلاعات موجود بر روی دستگاه خود تهیه نمایید.
اگر پیغامی روی صفحه تلفن همراه شما ظاهر شده که می گوید بروزرسانی در دسترس است، روی Install Now ضربه بزنید. همچنین می توانید مراحل زیر را نیز طی کنید:
1) دستگاه خود را به برق وصل کرده و از طریق Wi-Fi به اینترنت متصل شوید.
2) به Settings و سپس General بروید.
3) روی گزینه Software Update ضربه بزنید.
4) گزینه Download and Install را انتخاب کنید. اگر پیامی خواستار حذف موقت برنامه شد، روی Continue ضربه بزنید. (بارگیری سیستم عامل ها به فضای ذخیره سازی زیادی نیاز دارد.) بعد از بروزرسانی، IOS برنامه هایی را که حذف کرده دوباره نصب خواهد کرد.
اگر Cancel را زدید، حافظه تلفن همراه خود را خالی نمایید تا فضای کافی ایجاد شود و دوباره مراحل را از سر بگیرید.
5) اکنون برای بروزرسانی، گزینه Install را انتخاب نمایید.
این امکان وجود دارد که با انتخاب سایر گزینه ها، بروزرسانی سیستم عامل را به زمان دیگری موکول کنید؛ به عنوان مثال اگر روی Install Tonight ضربه بزنید، دستگاه شما یک شبه به طور خودکار به روز خواهد شد. فقط فراموش نکنید که قبل از خواب دستگاه خود را به برق متصل کنید. گزینه Remind me later، بعدا به شما یادآوری خواهد کرد که تلفتان نیاز به بروزرسانی دارد.

سیستم عامل IOS

  • بروزرسانی خودکار

در IOS 12 یا بالاتر و iPad OS، می توانید دستگاه خود را یک شبه هنگام شارژ به طور خودکار بروزرسانی کنید. برای فعال نمودن قابلیت بروزرسانی خودکار، به ترتیب وارد گزینه های Settings > General > Software Update > Customize Automatic Updates شده و سپس Install IOS Updates را روشن کنید. برخی بروزرسانی ها ممکن است نیاز به نصب داشتی داشته باشند.

  • بروزرسانی از طریق کامپیوتر

اگر نمی توانید به صورت بی سیم سیستم عامل خود را به روز کنید، به صورت دستی و از طریق کامپیوتر این کار را انجام دهید. اگر کامپیوتر شما از نقطه اتصال تلفن همراه شما استفاده می کند، باید به یک شبکه اینترنت یا اترنت دیگر متصل گردد.
1) ارتباط دستگاه خود را با کامپیوتر برقرار نمایید.
2) بعد از برقراری اتصال، می توانید از طریق برنامه های iTunes یا The Finder روی کامپیوتر، به تنظیمات دستگاه خود دست یابید.
3) روی Settings یا General کلیک کرده و سپس گزینه Check for Updates را انتخاب کنید.
4) در نهایت، روی گزینه Download and Update ضربه بزنید.