لامپ ویدئو پروژکتور، نیز به عنوان ریشه نور دیتا پروژکتور شناخته شده است. یکی از معدود قطعات ویدئو پروژکتور که به صورت محدودی قابل تعویض هستند. فناوری لامپ های پروژکتور با توجه به وات متفاوت است. مطمئن شوید که لامپ پروژکتور خود را منطبق بر یکی از انواع خاص لامپ دیتا پروژکتور و وات های مختلفی که برای آن طراحی شده است سفارش دهید. حتما دفترچه راهنمای کاربران را برای اطلاعاتی در مورد تعویض لامپ مطالعه کنید. DLP، LCOS و LCD لامپ های پروژکتور در دسترس در بازار می باشند.

انواع لامپ ویدئو پروژکتور

همان طور که اشاره شد، لامپ یکی از مهم ترین اجزای ویدئو پروژکتور است که وظیفه تأمین نور دستگاه را ایفا می کند. البته در چند سال اخیر شرکت های سازنده پروژکتور به جای لامپ، از منبع نور لیزری در محصولات جدید خود استفاده می کنند. با این حال هنوز هم تعداد بسیار زیادی مدل لامپی در بازار موجود است که توسط طیف وسیعی از افراد، شرکت ها و سازمان ها مورد استفاده قرار می گیرند. پس آشنایی با انواع لامپ ویدئو پروژکتور برای کاربران این دستگاه از اهمیت زیادی برخوردار است.

انواع لامپ ویدئو پروژکتور

دسته بندی کلی لامپ ویدئو پروژکتور شامل مدل های هالید فلزی، هالوژن و LED می شود. در ادامه با هر یک از این دسته بندی ها بیشتر آشنا می شویم.

  • لامپ هالید فلزی

این نوع لامپ که با نام Metal Halide Lamp شناخته می شود، رایج ترین نوع لامپ قابل استفاده در ویدئو پروژکتور است. ساختار لامپ هالید فلزی از یک حباب شیشه ای و یک قوس الکتریکی تشکیل شده است. درون این حباب را مخلوطی از بخار جیوه و بخار متال هالید در بر گرفته است که وظیفه ساطع کردن نور را بر عهده دارند. از جمله مزایای این نوع لامپ پروژکتور می توان به قیمت مناسب و سهولت تعویض اشاره کرد. همچنین طول عمر این لامپ ها معمولاً بالای 3000 ساعت است. با این حال لامپ هالید فلزی خیلی زود داغ می شود و باید حتماً در کنار آن یک فن خنک کننده نیز به کار رفته باشد. پس در هنگام خرید پروژکتوری که در آن از لامپ متال هالید استفاده شده است، باید به مجهز بودن آن به فن دقت داشته باشید. همچنین میزان نویز تولید شده توسط فن را مد نظر داشته باشید تا از حد مجاز (حدود 32 دسی بل) بالاتر نباشد. در غیر این صورت سروصدای فن ممکن است باعث بر هم خوردن تمرکز افراد شود و بر روی کیفیت ارائه مطالب در کلاس های آموزشی و جلسات اداری تأثیر منفی بگذارد.

لامپ ویدئو پروژکتور

  • لامپ هالوژن

این لامپ از نوع رشته ای است و با بهره بردن از گاز فشرده خنثی و عناصر هالوژن مانند برم و ید نور مورد نیاز ویدئو پروژکتور را تأمین می کند. این لامپ اندازه کوچک و روشنایی بالایی دارد و به ارتقای شفافیت تصویر کمک زیادی می کند. هر چند طول عمر لامپ هالوژن معمولاً پایین است و ممکن است در فواصل زمانی کوتاه مجبور به تعویض آن شوید. همچنین لامپ هالوژن نیز سریع داغ می شود و باید دمای آن توسط فن کنترل شود.

  • لامپ LED

اگر پایین بودن هزینه های جانبی ویدئو پروژکتور برایتان اهمیت زیادی دارد و می خواهید لامپ دستگاه برای چندین سال به عملکرد بدون نقص خود ادامه دهد، باید به سراغ لامپ LED بروید. طول عمر این لامپ تا 20 و حتی 30 هزار ساعت هم می رسد و تا سال ها نیازی به تعویض پیدا نمی کند. از آنجایی که لامپ LED کاملاً جامد است و در آن جیوه یا هر گونه گازی به کار نرفته، می توانید از دوام و طول عمر فوق العاده آن مطمئن باشید. البته از این نکته غافل نشوید که روشنایی لامپ LED نسبت به لامپ هالید فلزی کمتر است و باید در هنگام استفاده از پروژکتور محیط را تا جایی که امکان دارد تاریک کنید. لامپ LED در مقایسه با لامپ های متال هالید و هالوژن اندازه کوچکتر و وزن سبک تری دارد و به همین دلیل در اکثر ویدئو پروژکتورهای قابل حمل و جیبی از این نوع لامپ استفاده می شود.

لامپ ویدئو پروژکتور

چرا لامپ ویدئو پروژکتور آنقدر گران است؟

ا. لامپ های پروژکتور برای تولید کنندگان و فروشندگان سودآور هستند. به احتمال زیاد، این دلیل اصلی این است که چرا لامپ دیتا پروژکتور بسیار پر هزینه هستند.

2. تولید محدود انحصاری بودن لامپ ویدیو پروژکتور در بازار

3. هیچ جایگزینی برای لامپ پروژکتور شما غیر از خود لامپ آن مدل وجود ندارد، شما باید سازنده لامپ پروژکتور خود را خریداری کنید. به منظور انجام این کار، هر تولید کننده طرح های دارنده عجیب و منحصر به فرد برای لامپ تولیدی دارند.

4. تعویض لامپ نیاز به فردی با تخصص ویژه دارد.

با توجه به این موارد، بهتر است نسبت به خرید پروژکتوری اقدام کنید که طول عمر لامپ آن تا حد امکان بالا باشد. این روزها شرکت های تولید کننده دیتا پروژکتور از فناوری های مختلف Eco در محصولات خود استفاده می کنند تا طول عمر لامپ دستگاه خود را ارتقا دهند.