HDMI (رابط چندرسانه ای با کیفیت بالا) استاندارد تأیید شده اتصالی است که برای انتقال دیجیتالی صوت و تصویر بر روی صفحه های نمایش استفاده می شود. دستگاه هایی که ممکن است دارای اتصالات HDMI باشند، عبارتند از: تلویزیون ها، ویدئو پروژکتورها، کامپیوترهای رومیزی و شخصی، گیرنده های سینمای خانگی، پخش کنندگان رسانه، کنسول های بازی، دوربین های دیجیتال و فیلم برداری، تلفن های همراه هوشمند، تبلت ها و دستگاه های پخش Ultra HD، Blu-ray و DVD.

- نسخه های کابل HDMI

چندین نسخه از کابل اچ دی ام آی طی سال های گذشته طراحی و اجرا شده اند. هر نسخه شامل تمام ویژگی های نسخه های قبلی بوده و با آنها سازگار است. شما فقط توانایی دسترسی به تمام ویژگی های نسخه های جدیدتر در تجهیزات قدیمی را ندارید.
هر دستگاهی که سازگار با نسخه خاصی از HDMI می باشد، به طور خودکار همه ویژگی های آن نسخه را ارائه نمی دهد. هر سازنده می تواند انتخاب کند که کدام ویژگی ها را در محصول خود بگنجاند.
از سال 2020، جدیدترین نسخه موجود HDMI 2.1 است. اما دستگاه هایی که از نسخه های قدیمی تر استفاده می کنند نیز هنوز در بازار موجود هستند. در ادامه، به معرفی برخی از این نسخه ها و قابلیت های آنها می پردازیم:

- نسخه های کابل HDMI

نسخه HDMI 2.1:

1-    وضوح تصویر و پشتیبانی از نرخ فریم تا 4k 50/60 (فریم در ثانیه)
2-    گستره رنگی وسیع (BT2020) با 10، 12 و 16 بیت.
3-    پشتیبانی HDR (دامنه دینامیکی بالا) گسترده- این کابل از تمام قالب های HDR غیر قابل دسترس برای سایر نسخه ها پشتیبانی می کند.
4-    سازگاری با تمام فرمت های صوتی و با وضوح بالا.
5-    نرخ تازه سازی متغیر (VRR)- در این کابل یک پردازنده گرافیکی سه بعدی تصاویر را در لحظه تولید با تمام جزئیات نمایش می دهد.

6-    قابلیت پهنای باند تا 48 گیگابایت بر ثانیه.
نسخه HDMI 2.0b: در این نسخه، امکان پشتیبانی از HDR برای استفاده در سیستم های پخش تلویزیونی 4K Ultra HD وجود دارد.
نسخه HDMI 2.0a: این نسخه پشتیبانی بیشتری از فناوری های HDR دارد. تلویزیون های 4K Ultra HD که از این فناوری بهره می برند، می توانند طیف وسیعی از کنتراست و روشنایی را به نمایش بگذارند که باعث می شود رنگ ها نسبت به تلویزیون های دیگر واقع بینانه تر به نظر برسند.

- نسخه های کابل HDMI

نسخه HDMI 2.0:

1-    سازگاری با وضوح 4k (2160p) و پذیرش نرخ فریم 50 یا 60 هرتز. (حداکثر سرعت انتقال 18 گیگابایت بر ثانیه با رنگ 8 بیتی)
2-    پشتیبانی از قالب های صوتی گسترده- حداکثر 32 کانال صوتی همزمان را می پذیرد.
3-    امکان ارسال دو جریان ویدئویی مستقل برای مشاهده در یک صفحه.
4-    امکان ارسال چهار جریان صوتی جداگانه برای چندین شنونده.

نسخه HDMI 1.4:

1-    هر دو عملکرد اترنت و HDMI در یک اتصال کابل قابل دسترس هستند.
2-    کانال بازگشت صدا یک اتصال HDMI واحد بین تلویزیون و گیرنده سینمای خانگی فراهم می کند که نه تنها می تواند سیگنال ها را از گیرنده به تلویزیون منتقل نماید، بلکه صدا نیز از تنظیم کننده تلویزیون به گیرنده انتقال می یابد.
3-    وضوح رزولوشن 4k با نرخ فریم 30 هرتز.
4-    پشتیبانی از رنگ های گسترده برای دوربین های دیجیتال و امکان تولید مجدد بهتر رنگ.
5-    اتصال دهنده میکرو و خودرو
نسخه HDMI 1.2: از قابلیت انتقال سیگنال های صوتی SACD به شکل دیجیتال از یک پخش کننده سازگار با گیرنده برخوردار است.

نسخه HDMI 1.1: این کابل نه تنها توانایی انتقال تصویر و صدا دو کاناله از طریق یک کابل را فراهم می کند، بلکه قابلیت انتقال سیگنال های فراگیر Dolby Digital ، DTS و DVD-Audio را نیز دارد.
نسخه HDMI 1.0: این نسخه از انتقال سیگنال ویدئویی دیجیتال (استاندارد یا با کیفیت بالا) با یک سیگنال صوتی دو کاناله پشتیبانی می کند.

- نسخه های کابل HDMI

- انواع کابل های HDMI

کابل های اچ دی ام آی بسته به سرعت انتقال سیگنال (پهنای باند) و نسخه ای که با آن ارتباط دارند، قابلیت های مختلفی را ارائه می دهند. در اینجا انواع کابل های اچ دی ام آی آورده شده اند:
کابل استاندارد HDMI: این کابل ها برای وضوح پخش تلویزیونی HDTV متداول و تلویزیون های ماهواره ای (حداکثر 720p و 1080i) با ظرفیت پهنای باند تا 5 گیگابایت بر ثانیه (Gbps) طراحی شده و برای نسخه های HDMI 1.0 تا 1.2a بهینه شده اند.
کابل استاندارد HDMI خودرو: این نوع کابل دارای قابلیت های مشابه کابل های استاندارد است؛ اما برای اتصال دستگاه های پخش DVD قابل حمل، دستگاه های پخش DVD و نمایشگرهای ویدئویی داخل خودرو استفاده می شود. به جهت مهار تداخل سایر سیستم های الکتریکی خودرو و سیم کشی ها، محافظ اضافی نیز توسط تولید کننده ارائه می گردد.
کابل استاندارد HDMI با سرعت بالا: چنین کابل هایی برای کنترل وضوح تصویر 1080p و 4k(30 Hz) و همچنین پشتیبانی از 3D و Deep Color در بازار عرضه می شوند. سرعت انتقال پهنای باند آنها تا 10 گیگابایت بر ثانیه بوده و برای نسخه های HDMI 1.3 تا 1.4a طراحی شده اند.
کابل HDMI خودروی پرسرعت: این نوع از ویژگی های مشابه کابل هایHigh speed  HDMI پرسرعت پشتیبانی می کند اما برای محیط خودرو بهینه سازی شده است.
کابل پر سرعت Premium HDMI: این مدل از کابل های HDMI برای انتقال مطمئن فیلم با وضوح 4k/ Ultra HD، از جمله HDR، 4k/ 60 Hz و دامنه رنگ گسترش یافته طراحی می شود. پشتیبانی از پهنای باند کابل 18 گیگابیت بر ثانیه بوده و برای نسخه های HDMI 2.0 / a / b مورد استفاده قرار می گیرد.

کابل Ultra-High-Speed HDMI: این کابل شامل تمام قابلیت های سایرین با پشتیبانی بیشتر از فیلم 8K با HDR می باشد. از پهنای باند 48 گیگابیت بر ثانیه برخوردار بوده و کمتر در معرض EMI (تداخل الکترومغناطیسی) ناشی از برخی دستگاه های بی سیم است. این نوع کابل برای HDMI نسخه 2.1 بهینه سازی می گردد.
کابل های HDMI با اترنت داخلی: انواعی کابل های اچ دی ام ای استاندارد، پر سرعت، Premium و Ultra-High-Speed وجود دارند که ممکن است از یک کانال اترنت HDMI اضافی (HEC) پشتیبانی نمایند. به گونه ای که به چندین دستگاه متصل به HDMI امکان می دهند تا یک اتصال اترنت با پهنای باند زیاد و سرعت حداکثر 100 مگابایت در ثانیه را به اشتراک بگذارند. با این حال، این ویژگی به طور معمول در دستگاه های مختلف اجرا نمی شود.

- انواع اتصال دهنده HDMI

علاوه بر کابل ها، بسته به نوع کاربرد، چهار نوع اتصال دهنده HDMI وجود دارد.
اندازه استاندارد (نوع A): کابل HDMI با اتصال دهنده استاندارد معمولا برای متصل نمودن دستگاه های منبع استفاده می شود؛ مانند پخش کننده های DVD/ Blu-ray/ Ultra HD، کامپیوترها، پخش کننده های رسانه ای، کنسول های بازی ویدیویی به تلویزیون، ویدئو پروژکتور و گیرنده سینمای خانگی.
اندازه کوچک (نوع C): کابل هایی با اتصال دهنده های کوچک در دوربین های DSLR و تبلت هایی با اندازه استاندارد یافت می شوند. انتهایی که به دوربین یا تبلت متصل می گردد یک رابطه mini HDMI می باشد. در انتهای دیگر کابل یک اتصال دهنده استاندارد قرار دارد که با تلویزیون، صفحه نمایش کامپیوتر یا ویدئو پروژکتور ارتباط برقرار می کند.
اندازه بسیار کوچک (نوع D): micro HDMI در دستگاه های قابل حمل کوچک تر مثل دوربین های دیجیتال، تلفن های همراه هوشمند و تبلت های کوچک تر مورد استفاده قرار می گیرند. این کابل از یک طرف دارای اتصال دهنده نوع D و از طرف دیگر یک اتصال دهنده استاندارد است.
خودرو (نوع E): اتصال دهنده های خاصی هستند که برای کابل های HDMI مناسب استفاده در خودروها وجود دارند.

بهتر است قبل از اقدام به خرید کابل HDMI مخصوص انتقال فیلم 4k، به این نکته توجه نمایید که کدام یک از انواع این کابل ها برای شما مناسب تر هستند. کارشناسان ما در مجموعه ایده برتر پارسیان، آماده راهنمایی شما کاربران محترم می باشند. همچنین با مراجعه به سایت و مطالعه مقاله " کابل HDMI جیست؟ " می توانید با این محصول بیشتر آشنا شوید.