مشاغل کوچک و بزرگ حدود صد سال است که از صندوق های فروشگاهی استفاده می کنند. با این که این صندوق ها از گذشته تا حالا پیشرفت های زیادی داشته اند، اما هنوز هم یکی از مواردی هستند که نمی توان بدون آنها فروشگاه ها را مدیریت کرد. مهم نیست که این سیستم یک صندوق الکترونیکی ساده (ESR) باشد یا نرم افزاری روی تلفن همراه یا یک سیستم دیجیتالی پیچیده (POS)، هر فروشگاهی برای کنترل و پردازش معاملات فروش خود به یکی از آنها نیاز دارد.
بهترین صندوق فروشگاهی، صندوقی است که برای شما کارایی داشته باشد. اگر می خواهید یک سیستم فروشگاهی ساده، با استفاده آسان و مناسب برای کسب و کار خود انتخاب کنید، به نکات زیر توجه داشته باشید:

نیازهای کسب و کار شما چیست؟

قبل از اینکه بتوانید صندوق مناسبی را تعیین کنید، باید از آینده تجارت خود مطمئن شوید. برخی از صاحبان مشاغل فروشگاه کوچکی را افتتاح کرده و قصد دارند تا آخر همان را مدیریت کنند. یک صندوق فروشگاهی الکترونیکی معمولی به خوبی از پس نیازهای یک فروشگاه با موجودی محدود و فروش اندک، بر می آید.
با این حال در فروشگاه هایی که محصولات و خدمات متعددتری ارائه می شود و مدیریت موجودی دقیق تری لازم است، سیستم های فروشگاهی دیجیتال (POS) بدون شک انتخاب بهتری هستند.
شروع کار با یک صندوق ساده شما را در شناسایی نیازها و مشکلاتتان یاری می دهد. بعدها، اگر تصمیم به گسترش فروشگاهتان گرفتید، به راحتی خواهید توانست با توجه به ویژگی های مورد نظرتان سیستم خود را ارتقاء دهید.

نیازهای کسب و کار شما چیست؟

به چه سخت افزارهایی احتیاج دارید؟

پرینتر رسید: درون صندوق های قدیمی معمولا یک پرینتر چاپ رسید تعبیه شده است. اما امروزه نیاز دارید که برای سیستم های فروشگاهی پیشرفته به صورت جداگانه یک پرینتر تهیه کنید. امکان چاپ رسیدها از دو روش وجود دارد: به کمک ریبون های جوهر یا از طریق چاپ حرارتی. پرینترهای حرارتی به جوهر نیاز ندارند زیرا از کاغذ مخصوصی استفاده می کنند که با ماده حساس به حرارت (معروف به کاغذ حرارتی) پوشانده شده باشد.
جوهر پرینترهای معمولی دائما تمام می شود و از کار می افتند؛ ولی اگر از یک فیش پرینتر (پرینتر حرارتی) استفاده کنید، همیشه و بدون وقفه می تواند به مشتری های خود رسید ارائه دهید.
کشوی پول: کشوهای نگهداری پول نقد بخشی اساسی از یک سیستم فروشگاهی کامل هستند. باید بدانید که این کشوها در اندازه ها، جنس ها و سطوح امنیتی گوناگون ساخته می شوند. بنابراین باید یک کشوی پول بر اساس نیازهای فروشگاهتان خریداری کنید که با صندوق شما نیز هماهنگی داشته باشد.
دستگاه کارتخوان: برای اینکه مشتری های شما این امکان را داشته باشند تا از روش های امروزی، مثلا با استفاده از کارت های اعتباری، پرداخت انجام بدهند، باید یک دستگاه کارتخوان تهیه کنید. معمولا سیستم های فروشگاهی طوری برنامه ریزی شده اند که با انواع دستگاه های کارتخوان سازگار باشند. پس قبل از خرید، مطمئن شوید دستگاه هایی که انتخاب کرده اید با هم همخوانی دارند.
بارکد خوان: سریع ترین و دقیق ترین راه برای ارائه خدمات به مشتری ها، استفاده از یک دستگاه بارکدخوان است. به این نکته توجه داشته باشید که همه صندوق های فروشگاهی از این دستگاه پشتیبانی نمی کنند.

به چه سخت افزارهایی احتیاج دارید؟

نرم افزارهای مورد نیاز شما کدامند؟

بدون نرم افزاری مناسب، کاری از دست صندوق های فروشگاهی دیجیتال بر نمی آید. در اصل وقتی که از یک صندوق صحبت می کنیم، نرم افزارهای آن مورد نظر ماست. این برنامه ها گاهی اوقات به دلیل ویژگی های پیشرفته ای همچون توانایی ارائه گزارش های حسابرسی، ذخیره و تجزیه و تحلیل داده ها، انجام محاسبات به صورت خودکار و مدیریت فروش و موجودی، به عنوان نرم افزارهای POS شناخته می شوند.
همچنین می توان این نرم افزارهای صندوق فروشگاهی را به جای سیستم های جاگیر و غیر قابل حمل، روی تبلت یا تلفن همراه نصب کرد. 

بودجه خود را تعیین کنید.

اگرچه ممکن است استفاده از یک سیستم POS مفیدتر باشد، اما هزینه آن از یک صندوق معمولی بسیار بیشتر خواهد بود. اگر به تازگی کسب و کار خود را آغاز کرده اید، شاید فقط بتوانید بودجه کمی را به خرید یک سیستم فروشگاهی اختصاص بدهید. از دو روش می توان بودجه را تعیین کرد:
1- محدوده قیمت را براساس درصدی از فروش خود مشخص کنید. (معمولا بین 0.5 تا 3 درصد)
2- محدودیت های بودجه را با توجه به بخشی از درآمد سالانه خود معین کنید. (بسته به اندازه کسب و کار شما این مبلغ متغیر است.)
اما این نکته را هم در نظر بگیرید که انتخاب یک سیستم پیشرفته، در نهایت باعث افزایش فروش و سود شما می شود.

نرم افزارهای مورد نیاز شما کدامند؟

در مورد ویژگی های سیستمی که انتخاب کرده اید، تحقیق کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که بین تولیدکنندگان سیستم های فروشگاهی، هیچ استانداردی وجود ندارد. پس خوب بررسی کنید که صندوقی که انتخاب کرده اید شامل چه ویژگی ها و امکاناتی می شود.
به شما توصیه می کنیم که قبل از خرید امکانات حداقل سه مدل صندوق فروشگاهی مختلف از تولید کنندگان معروف را با هم مقایسه کنید. این ها مواردی هستند که باید روی آنها تمرکز کنید:
هزینه های احتمالی: اگر می خواهید یک سیستم POS بخرید، توجه کنید که نرم افزارهای آن نیاز به ارتقاء دارند. همچنین اگر قصد داشته باشید تا فروشگاه خود را گسترش بدهید، باید هزینه های افزودن سخت افزارهایی جدید مثل مانیتور را در نظر بگیرید. همچنین باید در مورد هزینه های مربوط به تهیه دستگاه کارتخوان، اسکنر بارکد یا سایر لوازم جانبی خارجی که ممکن است لازم داشته باشید، پرس و جو کنید.
محل قرارگیری دستگاه ها: چنانچه فضای فروشگاه شما محدود است، مطمئن شوید که دقیقا فضای لازم برای برپا کردن دستگاه صندوق فروشگاهی خود را در نظر گرفته اید. باید بتوانید مانیتورها، کشوی پول، پرینترها، صفحه کلید و سایر دستگاه ها را روی یک پیشخوان کنار هم جای دهید.
قابلیت ها: قابلیت هایی که سیستم می توانید به شما ارائه نماید، فاکتور مهمی است که باید در نظر گرفته شود. شاید لازم باشد داده هایی در مورد موجودی کالاهای فروشگاه را برای کسی ارسال کنید یا گزارش هایی مبنی بر عملکرد کارکنان را دریافت کرده و مورد بررسی قرار دهید. یک سیستم فروشگاهی خوب باید بتواند شما را در مدیریت موجودی، فروش، مشتری ها و کارمندانتان یاری کند. همچنین افزایش کارایی فروشگاه و بالا بردن میزان فروش و سود از اصلیترین وظایف این سیستم هاست. 
قبل از خرید، یقین حاصل کنید که تمام ویژگی های صندوق فروشگاهی مورد نظرتان را در نظر گرفته اید.

در مورد ویژگی های سیستمی که انتخاب کرده اید، تحقیق کنید.

سیستمی را بخرید که استفاده از آن آسان بوده و کارامد باشد.

مهم تر از هر چیزی، خرید صندوق فروشگاهی است که بتوانید به راحتی از آن استفاده کنید و توانایی انجام تمام کارهای مورد نیاز شما را داشته باشد.
همان طور که اول مقاله گفته شد، با گذشت سال ها، صندوق های فروشگاهی تغییرات زیادی کرده اند. امروزه صندوق هایی در بازار وجود دارند که چیزی بیشتر از یک ماشین حساب مجلل متصل به یک کشوی پول، نیستند. ممکن است این دستگاه ها، تمام چیزی باشند که برای یک کسب و کار کوچک نیاز است.
اما برای کسانی که انتظار ویژگی های بیشتری از یک صندوق فروشگاهی دارند، سیستمی که از حافظه داخلی برخوردار بوده و از نرم افزارهای مالی و حسابداری پشتیبانی می کند، می تواند انتخاب بهتری باشد.
در آخر مطمئن شوید که همه کارکنان می توانند از دستگاه هایی که شما انتخاب کرده اید، صرف نظر از این که چگونه با آن تعامل دارند، به راحتی و با سرعت استفاده کنند.
فهمیدن اینکه کدام صندوق فروشگاهی مناسب شماست، کار پیچیده ای نیست. فقط باید همه جوانب را در نظر بگیرید و خوب فکر کنید. از طریق راه های ارتباطی شرکت ایده برتر پارسیان با ما تماس حاصل فرمایید تا شما را برای یک خرید موفقیت آمیز راهنمایی کنیم.