ویدئو پروژکتور ابزاری برای نمایش فیلم و عکس است که به صورت گسترده در کلاس های آموزشی، جلسات، کنفرانس ها و همچنین در منازل برای نمایش فیلم به کار می رود. برای دریافت تصویر با بهترین کیفیت، باید دیتا پروژکتور در وضعیت مناسبی نصب شود. سه آیتم مهم که باید مورد توجه قرار بگیرند، ابعاد صفحه نمایش، فاصله پرتاب و نسبت پرتاب پروژکتور است که در این مقاله آموزشی به اهمیت نسبت پرتاب در انتخاب پروژکتور می پردازیم.

بررسی نسبت پرتاب در انتخاب ویدئو پروژکتور

بررسی نسبت پرتاب در انتخاب ویدئو پروژکتور

در اینجا علاوه بر بررسی نسبت پرتاب در انتخاب پروژکتور، در مورد ابعاد صفحه نمایش و فاصله پرتاب ویدئو پروژکتور نیز نکاتی را بیان می کنیم. همان طور که می دانید اندازه تصویر نمایش داده شده با ویدئوپروژکتورهای مختلف که در فاصله یکسانی از پرده نمایش قرار دارند، متفاوت می باشد. به عبارت بهتر نسبت پرتاب در  پروژکتورها متفاوت است. این ویژگی که در مشخصات دستگاه بیان می شود، تعیین می کند که ویدیو پروژکتور در چه فاصله ای از پرده، تصویر را به چه عرضی نمایش می دهد. مثلا اگر عرض پرده نمایش شما 3 متر و فاصله ویدئوپروژکتور از آن 4.5 متر است، شما به دستگاهی نیاز دارید که نسبت پرتاب لنز آن 1.5:1 باشد.

برای انتخاب مناسب ترین دیتا پروژکتور، حتما سه ویژگی عرض صفحه نمایش، فاصله پروژکتور تا پرده نمایش و نسبت پرتاب پروژکتور را در نظر بگیرید. به عنوان مثال برای خرید پروژکتور برای یک مسجد، معمولا نسبت پرتاب لنز پروژکتور اهمیت زیادی دارد. همچنین اگر بخواهید تصویری با ابعاد مشخص را دریافت کنید، حتما باید مولفه مربوط به آن را در نظر بگیرید.

لازم به ذکر است برای دو مولفه نسبت پرتاب پروژکتور و اندازه صفحه نمایش، مقدار استانداری وجود ندارد و این دو آیتم نسبت به ویژگی های دستگاه و فضای مورد نظر برای نصب آن تعیین می شوند. اما در مورد مولفه فاصله پرتاب ویدئو پروژکتور، کمی تفاوت وجود دارد. همان طور که می دانید پروژکتورها بر اساس فاصله پرتاب به سه نوع برد بلند، برد متوسط و برد کوتاه تقسیم می شوند که می توانید بر حسب نیاز مدل مناسب را انتخاب کنید. همچنین می توانید یک دیتا پروژکتور با زوم بیشتر تهیه کنید و اندازه تصویر را با استفاده از قابلیت زوم و بدون جا به جا کردن دستگاه، تنظیم نمایید.

اهمیت نسبت پرتاب در انتخاب ویدئو پروژکتور

به طور کلی لنز ویدئو پروژکتورها از لحاظ نسبت پرتاب به دسته های اولترا شورت ترو (Ultra Short Throw)، شورت ترو (Short Throw)، استاندارد (Standard) و لانگ ترو (Long Throw) تقسیم می شوند.

لنز ویدئو پروژکتور اولترا شورت ترو دارای برد فوق العاده کوتاهی است و نسبت پرتاب آن معمولاً از 0.6:1 کمتر است. این نوع پروژکتور از کوتاه ترین فاصله نسبت به پرده نمایش، سایز تصویر بزرگ را ارائه می دهد. از این جهت می توان آن را در فضاهای محدود و خیلی کوچک به سادگی نصب کرد. به طور معمول پروژکتور اولترا شورت ترو در کلاس های درسی کوچک کارایی زیادی دارد. همچنین می توان از آن برای نمایش تصاویر تبلیغاتی در فضاهای محدود مانند ویترین فروشگاه ها استفاده کرد.

لنز ویدئو پروژکتور شورت ترو معمولاً از نسبت پرتاب 0.6-1.5:1 برخوردار است و برد کوتاهی دارد. این نوع پروژکتور در فضاهایی با ابعاد کوچک و متوسط مانند کلاس های آموزشی و جلسات اداری کاربرد دارد. اما اگر ابعاد اتاق و سایز پرده نمایش شما در حد نرمال است، می توانید از یک پروژکتور با لنز استاندارد استفاده کنید. این نوع پروژکتور از نسبت پرتاب بین 1.5-2.5:1 بهره می برد و معمولاً توانایی ارائه سایز تصویر 300 اینچ را دارد.

برای نمایش تصاویر در مکان های بزرگ مانند سالن های سخنرانی، کنفرانس و همایش باید از یک ویدئو پروژکتور لانگ ترو استفاده کنید. نسبت پرتاب لنز این پروژکتورها از 2.5:1 بالاتر است و شما می توانید با آنها به سایز تصویر بیشتر از 500 اینچ دست پیدا کنید. توجه داشته باشید که هر چه سایز تصویر بزرگتر شود و تعداد افراد حاضر در سالن بیشتر باشند، شدت روشنایی پروژکتور نیز باید ارتقا پیدا کند. از این جهت ویدئو پروژکتورهای لانگ ترو معمولاً از روشنایی بیشتر از 6000 لومن برخوردارند. حتی در برخی مدل ها، روشنایی این دستگاه ها از 9000 لومن هم فراتر می رود.

اهمیت نسبت پرتاب در انتخاب ویدئو پروژکتور

مجدداً باید به این نکته اشاره کنیم که هر چه نسبت پرتاب ویدئو پروژکتور بالاتر باشد، باید آن را در فاصله دورتری نسبت به پرده نمایش نصب کنید. پس از قبل از اقدام به خرید

پروژکتور، ابتدا ابعاد اتاق و شرایط محل نصب دستگاه را به دقت بررسی کنید. حتی برای این موضوع می توانید از کارشناسان فنی کمک بگیرید.

برای مشاوره با کارشناسان واحد فروش و اطلاع از قیمت ویدئو پروژکتور با شماره تلفن 73027-021 تماس بگیرید. همچنین می توانید برای خرید انواع پروژکتور با نسبت پرتاب های مختلف به فروشگاه اینترنتی ایده برتر پارسیان با نماد اعتماد الکترونیکی 5 ستاره مراجعه کنید.