طی سال های اخیر، میزان فروش تبلت ها از فروش کامپیوترهای شخصی و قابل حمل پیشی گرفته است. آنها بسیار سبک و قابل حمل بوده و به آسانی قابل استفاده هستند. همچنین به گونه ای طراحی شده اند که به راحتی از عهده کارهای معمول مثل جستجو در وب، پخش موسیقی و فیلم، بازی ها و تماس های ویدئویی برآیند.
مدل های مختلف تبلت ها از برندها و تولید کنندگان متنوعی در بازار یافت می شوند. نکته مهم این جاست که از کجا می توان مطمئن گردید که تبلت متناسب با نیازهای خود را خریداری کرده اید؟ دانستن ویژگی هایی که به آنها احتیاج دارید، می تواند در طولانی مدت باعث صرفه جویی در هزینه ها شود.

قبل از خرید تبلت، این موارد را در نظر بگیرید.

سیستم عامل

اولین عامل حائز اهمیت در خرید تبلت، سیستم عامل (OS) آن است. از اتصالات عمومی گرفته تا پشتیبانی از نرم افزارها، سیستم عامل ها امکاناتی بسیار متفاوت از یکدیگر را به کاربران خود ارائه می نمایند. سه سیستم عامل اصلی در تبلت ها Apple IOS، Android Google و Microsoft Windows می باشند. خرید تبلت ارزان با قابلیت مکالمه و اینترنت با سیستم عامل مشابه تلفن همراه شما می تواند انتقال اطلاعات و اشتراک حساب ها را یکپارچه و آسان کند.

اندروید

گوگل همچنان در بازار سیستم عامل تبلت ها پیشروست. بسیاری از تولید کنندگان تلفن های همراه مثل سامسونگ، لنوو، دل و هواوی به دلیل سازگاری سخت افزاری و عملکرد آن، همواره با اندروید همکاری می کنند. فروشگاه های برنامه های اندروید اغلب متنوع تر هستند و در زمینه وفاداری به مشتری با یکدیگر رقابت می نمایند. بنابراین، با انتخاب این سیستم عامل نرم افزارهای گوناگونی برای استفاده در دسترس شما قرار خواهند گرفت.
این سازگاری اندروید نکات منفی نیز دارد؛ از جمله عدم امنیت و استاندارد بودن. این تعداد زیاد نرم افزارهای موجود، مسلما شامل برنامه های ناایمن و بی کیفیت هم می شوند.

قبل از خرید تبلت، این موارد را در نظر بگیرید.

IOS

این سیستم عامل اپل دارای ویژگی های محبوب بسیاری است. اگر قبلا از سایر محصولات اپل مثل لپ تاپ یا تلفن همراه استفاده کرده اید، کار با iPad بسیار راحت خواهد بود. از اصلی ترین دلایل فروش دستگاه های IOS می توان به خطوط اتصال قوی، کنترل های بصری و بستر ایمن اشاره نمود. از آنجایی که IOS به شدت توسط شرکت اپل کنترل می شود، امکان وجود بدافزار یا مشکلات امنیتی بسیار پایین می باشد. در فروشگاه های اپل، بسیاری از نرم افزارهای تنظیم شده و دقیق برای هدف های مختلف یافت می گردند.
توسعه برنامه در اندروید بسیار راحت تر است؛ زیرا اپل بنا به صلاحدید خاص خود، بسیاری از برنامه های جانبی را رد می کند. علاوه بر این، IOS قابلیت تنظیم بسیار محدودی دارد. پس افرادی که می خواهند به سایر ویژگی ها، مانند ویجت ها و طراحی نرم افزار، دسترسی داشته باشند، مجبور هستند تا با استفاده از روش هایی خاص این محدودیت ها را دور بزنند.

ویندوز

شهرت روز افزون لپ تاپ های سرفیس (Surface Laptops)، مایکروسافت را در جایگاه رهبران تبلت قرار می دهد. از آنجایی که ویندوز در بحث محبوب ترین سیستم عامل کامپیوترهای شخصی همتایی ندارد، جای تعجب نیست که کاربران از این سیستم نیز برای به کارگیری در تبلت ها با آغوش باز استقبال کنند.
گرچه فروشگاه ویندوز به اندازه سایرین توسعه نیافته است، ولی نرم افزارهایی قدیمی وجود دارند که می توانند برنامه های کامپیوتر شما را بر روی تبلتتان نیز منتقل نمایند. گذشته از این، عملکردهای چند تکلیفی و قابلیت های همکاری مزایای قابل توجهی برای ویندوز به شما می آیند.

قبل از خرید تبلت، این موارد را در نظر بگیرید.

اندازه صفحه نمایش

همانند لپ تاپ، اندازه صفحه نمایش در تبلت نیز از گوشه به گوشه دیگر و به صورت مورب اندازه گیری می شود. این اندازه را معمولا بر حسب اینچ بیان می کنند. تبلت ها معمولا در سه دسته کوچک (کمتر از 7 اینچ)، متوسط (7.1 تا 10.9 اینچ) و بزرگ (بیش از 11 اینچ) طبقه بندی می گردند.
تبلت های کوچک سبک تر و ارزان تر بوده و حمل آنها نیز آسان تر است. مدل های محبوب با این ابعاد شامل Samsung Galaxy Tab A یا Lenovo Tab 7 هستند.
مدل های منفرد Apple iPad 9.7 و مینی لپ تاپ های دو در یک Lenovo Yoga Book می توانند مثال خوبی برای تبلت های میان رده و متوسط باشند.
تبلت های بزرگ بسیار شبیه به لپ تاپ ها هستند؛ با این حال هنوز هم سبک تر بوده و امکان حمل راحت تر آنها وجود دارد. تبلت های Acer Iconia Tab، iPad Pro، Microsoft Surface Pro و HP Elite جزو این دسته قرار می گیرند.

قبل از خرید تبلت، این موارد را در نظر بگیرید.

وضوح صفحه

وضوح صفحه نمایش با پیکسل در اینچ (ppi) بیان می گردد. هرچه وضوح نمایشگر بالاتر باشد، تصاویر واضح تری نمایش داده می شوند.
وضوح صفحه نمایش تبلت ها به طور کلی از 1024x600 پیکسل تا 2560x1700 پیکسل متغیر است. دستگاه هایی با وضوح بیشتر به پردازنده های سریع تری نیاز دارند که این امر، بر عمر باتری آنها تاثیر قابل توجهی می گذارد.

قبل از خرید تبلت، این موارد را در نظر بگیرید.

فضای ذخیره سازی

ویژگی دیگری که باید در نظر گرفت، فضای ذخیره سازی دستگاه است. تبلت های موجود در بازار فضای ذخیره سازی بین 16 تا 32 گیگابایت، 64 تا 256 گیگابایت و 512 گیگابایت تا 1 ترابایت دارند. فضای ذخیره سازی سیستم عامل IOS در واقع بیش از دو برابر اندروید است.
ممکن است برخی از تبلت ها گزینه های ذخیره سازی قابل ارتقا نداشته باشند؛ مانند iPad های اپل که نمی توان از کارت های micro SD در آنها استفاده نمود. اما بعضی از مدل ها مثل Samsung Galaxy Tab A با یک کارت micro SD از 16 گیگابایت به 256 گیگابایت ارتقا می یابد.
حافظه 16 گیگابایتی معمولا در تبلت های بازسازی شده یا بسیار کوچک (هم اندازه تلفن های هوشمند) یافت می شوند. مدل های جدید حداقل 32 گیگابایت حافظه دارند که برای ذخیره برنامه های مختلف، اسناد رسانه ای و بازی ها کفایت می کند.

قبل از خرید تبلت، این موارد را در نظر بگیرید.

دسترسی به اینترنت

اکثر تبلت های دارای Wi-Fi داخلی هستند و در بسیاری از آنها، پهنای باند 3G یا 4G برای داده ها نیز ارائه می شود. همچنین می توانید برای اتصال تبلت خود به اینترنت، از تلفن همراهتان به عنوان نقطه اتصال Wi-Fi استفاده کنید.

عمر باتری

عمر باتری نیز در انتخاب یک تبلت ویژگی حائز اهمیتی است. تبلت شما باید بتواند در حین استفاده، حداقل 24 ساعت بدون نیاز به شارژ مجدد دوام بیاورد.

قبل از خرید تبلت، این موارد را در نظر بگیرید.

سرعت پردازش

در مورد سرعت پردازش تبلت، که بر حسب گیگاهرتز اندازه گیری می شود، انتخاب خیلی زیادی نخواهید داشت. همه مدل های iPad در هر نسلی پردازنده یکسانی دارند؛ اما با این حال، در مورد تبلت های اندروید مقایسه سرعت بین مدل ها به دلیل بهره گیری از پردازنده های مختلف دشوار است.

خرید تبلت

شما خریداران محترم می توانید در سایت مجموعه ایده برتر پارسیان، ویژگی ها و قیمت انواع تبلت های دانش آموزی و دانشجویی از تولید کنندگان معتبر را بررسی نمایید. سپس برای کسب اطلاعات بیشتر، از طریق راه های ارتباطی موجود با کارشناسان بخش فروش این مجموعه تماس حاصل فرمایید تا متخصصان ما شما را در خرید یک تبلت خوب و مناسب نیازهایتان یاری نمایند.