امروزه سیستم های اسکن بارکد در صنایع بی شماری مورد استفاده قرار می گیرند؛ از جمله صنایع پزشکی و بهداشتی، انبارهای نگهداری کالا، خط تولید کارخانه ها، فروشگاه های مواد غذایی و غیره. در عصر حاضر بارکدها و اسکنرهای آنها جزئی جدا نشدنی از کسب و کارهایی هستند که می خواهند دارایی و موجودی خود را به طور پیشرفته و کارآمد مدیریت نمایند. وجود بارکد و بارکد خوان در فروشگاه ها و انبارها حیاتی است و بدون آنها نمی توان فروشگاه های امروزی را با هزاران محصول مختلف مدیریت کرد.
ساده ترین نوع دستگاه های بارکدخوان، آنهایی هستند که در سوپرمارکت ها استفاده می گردند. با این حال، انواع متنوعی از اسکنر بارکدها در بازار عرضه می شوند. آنها می توانند طیف گسترده ای از بارکدها را به کمک عملکردهای گوناگونی بخوانند؛ حتی برخی از اسکنرهای بارکد مدرن توانایی هایی دارند که تلفن های همراه هوشمند از آن محرومند.

نحوه شناسایی بارکد محصولات

بارکدخوان ها چگونه کار می کنند؟

هدف اصلی دستگاه بارکد خوان، اسکن کردن و یا خواندن نمادهای بارکد و سپس فرستادن یک خروجی الکترونیکی به کامپیوتر از طریق یک رمزگشا و کابل می باشد.
یک بارکد اسکنر از سه بخش متفاوت تشکیل می شود: سیستم تابشی، سنسور و رمزگشا. به بیان ساده، سیستم تابشی نوری قرمز رنگ تولید کرده و آن را به تمام سطح بارکد می تاباند، عناصر سیاه و سفید اسکن شده و سپس به متنی متناسب تبدیل می گردند.
اگر بخواهیم به طور تخصصی توضیحی در این باره بدهیم، سنسور نور منعکس شده از سیستم تابشی را شناسایی کرده و سیگنالی آنالوگ به وجود می آورد که به رمزگشا فرستاده می شود

بارکدخوان ها چگونه کار می کنند؟

برای فهم بهتر فرآیند تولید سیگنال آنالوگ، این گونه تصور کنید که بارکدها الگوهای باینری ساده هستند. (یعنی کد صفر و یک) نوارهای سیاه بارکد نسبت به فاصله های سفید رنگ نور کمتری را بازتاب می کنند. در حین این که اسکنر از روی بارکد در حال حرکت است، سنسور الگویی از صفر و یک می سازد که با نوارهای سیاه و سفید مطابقت دارد.
رمزگشا نوع نمادشناسی بارکد را تشخیص می دهد، این سیگنال آنالوگ را ترجمه می کند و اطلاعات را به صورتی که برای انسان قابل فهم باشد به کامپیوتر منتقل می نماید تا در آنجا تجزیه و تحلیل نهایی صورت گیرد.
برای بازیابی اطلاعات بارکد به نرم افزاری خاصی نیاز نیست. تقریبا به همان شکلی که مغز انسان فعالیت می کند و ما می فهمیم معنای یک عدد، حرف یا تصویر چیست، رمزگشا نیز کدها را به صورت یک متن قابل استفاده در می آورد. بعضی اوقات، این داده ها به راحتی در یک فایل اکسل و یا پایگاه داده ای قابل دستیابی قرار می گیرند.

بارکدخوان ها چگونه کار می کنند؟

اگر نیازهای شغلی پیچیده تری دارید، می توانید از برخی نرم افزارهای مخصوص بهره ببرید تا این اطلاعات را به دستگاه های دیگر بفرستید و یا سوابق موجودی را از سایر سیستم ها دریافت نمایید. علاوه بر این، اگر محصولات شما فاقد بارکد بوده و یا خودتان تولید کننده هستید، می توانید بارکد مورد نظر را طراحی کرده و با استفاده از چاپگر لیبل زن یا چاپگر بارکد آن را روی محصول بچسبانید. در این حالت سرعت و دقت در مدیریت کالا به شدت افزایش می یابد و به میزان قابل توجهی از اشتباهات انسانی کاسته می شود. چنانچه بخواهید اطلاعات دریافتی را چاپ کنید، به نرم افزارهای چاپ بخصوص نیز احتیاج خواهید داشت. (برای این که داده های استخراج شده را دوباره به شکل بارکد رمزگذاری کنید.)

انواع بارکد اسکنرها

بیشتر از بیست و سال پیش، اسکنرها فقط می توانستند دو یا سه مدل بارکد را بخوانند؛ بنابراین اگر کسی می خواست نوعی خاص از بارکد را اسکن کند، باید بارکد خوان دیگری را تهیه می کرد. از آنجایی که امروزه تکنولوژی پیشرفت کرده و انواع بیشتری از بارکدها به وجود آمده اند، دستگاه بارکد اسکنر نیز توسعه یافته اند تا امکان اسکن طیف گسترده تری از کدهای خطی و دو بعدی را برای کاربران فراهم آورند. بارکدخوان های مدرن امروزی به صورت خودکار نوع کد را تشخیص داده و محتوا را به درستی تفسیر می نمایند.
بارکد اسکنرها انواع مختلفی دارند و قابلیت های متنوعی را شامل می شوند؛ بنابراین برخی از آنها با توجه به عملکردها و ظرفیت کاری بهتر برای برخی از مشاغل مناسب تر هستند. به عنوان مثال:

انواع بارکد اسکنرها

بارکد خوان قلمی یا عصایی که حاوی یک منبع تابشی و دیود نوری در سر اسکنر می باشد.
بارکد خوان لیزری که روش کاری مشابه اسکنر قلمی دارد ولی از پرتوهای لیزری استفاده می کند.
بارکد خوان مبتنی بر دوربین که به کمک یک دوربین و تکنیک های پیچیده تصویر برداری بارکد را می خواند.بارکد خوان CCD که برای اسکن بارکد از چندین سنسور نوری بهره می گیرد.
و بارکد خوان چند جهته که بسیار پیشرفته و کارآمد بوده و می تواند به راحتی بارکدهای بی کیفیت، محو شده و حتی پاره شده بسته بندی محصولات را بخواند.

انواع بارکد اسکنرها

علاوه بر این ها، مشاغل مختلف از تلفن های همراه خود به عنوان بارکد خوان های موقت استفاده می نمایند؛ گرچه این اسکنرها می توانند در پاسخگویی به برخی نیازها موفق باشند، اما بسیاری از صنایع نیاز به بارکد خوان هایی با طراحی مقاوم، با دوام و اختصاصی دارند.
چنانچه قصد خرید یکی از این تجهیزات دیجیتالی را دارید، می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره از طریق راه های ارتباطی موجود با کارشناسان بخش فروش مجموعه ایده برتر پارسیان تماس حاصل فرمایید.