گرمای بیش از حد سیستم، یکی از مواردی است که می تواند به کامپیوتر شما آسیب بزند و عملکرد آن را دچار اختلال کند.

CPU یکی از قطعات اصلی کامپیوتر است و ویندوز از طریق آن به درستی کار می کند. CPU به شکل یک مدار مجتمع طراحی شده است.

نحوه کنترل درجه حرارت CPU

درجه خنکی ایده آل برای این قطعه، دمای معمولی اتاق است. حفظ این دمای ایده آل اهمیت زیادی دارد. زیرا کار کردن CPU با درجه حرارت بالا باعث بروز مشکلات مختلفی می شود که از جمله می توان به ایرادات سیستم یا به وجود آمدن آسیب فیزیکی در خود قطعه سی پی یو اشاره کرد.

نحوه کنترل درجه حرارت CPU

در ادامه به آموزش نحوه کنترل درجه حرارت CPU می پردازیم. برای خنک نگه داشته سی پی یو، راه های مختلفی وجود دارد. مثلا شما می توانید با کنترل کردن سرعت فن، دمای سی پی یو کامپیوتر را پایین نگه دارید.

شرکت های سازنده CPU از جمله AMD در محصولات جدید خود نوعی قابلیت حفاظتی را تعبیه کرده اند.

نحوه کنترل درجه حرارت CPU

عملکرد این سی پی یو ها به این شکل است که اگر بیش از حد داغ شوند، CPU به طور خودکار خاموش SHUT DOWN می شود. این ویژگی بسیار مفید خواهد بود. به این ترتیب شما می توانید حتی با دمای  60 درجه نیز مدت طولانی با کامپیوتر خود کار کنید.

نحوه کنترل درجه حرارت CPU

حال این سوال مطرح می شود که چگونه می توان دمای CPU را کنترل کرد؟ یک راه ساده، نصب و استفاده از نرم افزار Speed Fan است. این نرم افزار رایگان بوده و به شما کمک می کند درجه حرارت CPU کامپیوتر را چک کنید.

البته چک کردن دمای CPU، تنها یکی از قابلیت های نرم افزار Speed Fan می باشد. شما می توانید با استفاده از این برنامه کلیه سنسورهای حرارتی کامپیوترتان را کنترل نمایید.

نحوه کنترل درجه حرارت CPU

پیشنهاد می کنیم که Speed Fan را روی سیستم خود نصب کنید. به این ترتیب می توانید در حین کار کردن با سایر نرم افزارها، به آن مراجعه کنید و درجه حرارت قطعات سیستم خود را بررسی نمایید. 

برای دریافت سایر آموزش های کاربردی می توانید به سایت ایده برتر مراجعه کنید. 

منبع: falnic