امروزه برای مدیریت داروخانه ها، وجود یک صندوق فروشگاهی برای داروخانه به امری ضروری تبدیل شده است. این دستگاه ها باعث مدیریت بهتر داروخانه، بهبود رضایت مشتری و افزایش فروش می شوند و داروخانه ها می توانند عملکرد موثر تر و کارآمد تری داشته باشند.

انتخاب یک صندوق فروشگاهی مناسب

مهم ترین نکته برای انتخاب یک صندوق دیجیتال فروشگاهی مناسب درک نیازهای کسب و کارتان است. اگر داروخانه ای کوچک با تعداد کالاهای محدود دارید، یک صندوق فروشگاهی ساده برای شما کافی است؛ اما برای داروخانه های بزرگ تر با تنوع محصولات بالا، داشتن یک صندوق پیشرفته به فروش شما کمک چشمگیری می کند. شما باید با در نظر گرفتن توانایی مالی خود صندوقی مناسب را انتخاب کنید. علاوه بر این، صندوقی را بخرید که با اجزا و قطعات سخت افزاری آن آشنایی دارید.

انتخاب یک صندوق فروشگاهی مناسب

صندوق های فروشگاهی داروخانه ها

صندوق های مناسب این حرفه معمولا به دو گروه تقسیم می شوند؛ صندوق هایی که مجهز به اسکنر هستند و صندوق هایی که قابلیت اسکن کردن ندارند. اگر با توجه به نوع کسب و کارتان نیازی به سیستم اسکن ندارید، یک صندوق ساده با یک کشوی پول و یک ماشین حساب که با کمک آن بتوانید به صورت دستی حسابرسی های روزانه خود را انجام دهید و برای مشتری هایتان رسید صادر کنید، نیازهای شما را برآورده خواهد کرد. صندوق فروشگاهی داروخانه ها برای چاپ رسید¬ها معمولا به یک چاپگر متصل هستند. برخی از انواع پیشرفته تر آنها مجهز به یک سیستم حسابرسی می باشند که در پایان روز گزارشی از مجموعه ی رسیدهای مشتریان را با تمام جزئیات لازم ارائه می دهند.
با استفاده از قابلیت اسکن صندوق ها می¬توانید نسخه هایی را که قبلا در سیستم داروخانه ثبت شده اند، دریافت کنید و انواع داروهای پزشکی، بهداشتی و زیبایی بدون نسخه را با اسکن بارکدها به مشتریان خود ارائه دهید.

مدیریت کارمندان

این سیستم نه تنها قادر به ذخیره اطلاعات کارمندانتان از جمله مشخصات، سوابق، ساعات کاری و اطلاعات محصولات فروخته شده توسط آنها است، بلکه می¬تواند تمام گزارش های لازم جهت بررسی عملکرد آنها را نیز به شما ارائه دهد.
این سیستم مجموعه ای از مجوزها و اختیارات برای کاربران دارد که دسترسی ها و اختیارات هر یک را می توان در حساب هر کدام از آنها تعریف کرد و بدین ترتیب بر اساس شرح وظایف هر کاربر، دسترسی محدود ایجاد کرد. به عنوان مثال: می توانید به یکی از کارشناسان فروش خود دسترسی لازم برای فروش داروهای خاص را بدهید.
همچنین امکان تعریف مجوز و دسترسی برای کاربران به صورت گروهی هم وجود دارد.

افزایش کارایی

این سیستم ها برای کار در چندین دستگاه به صورت همزمان طراحی شده اند. نه تنها چند فروشنده می توانند به صورت همزمان باهم کار کنند، بلکه سفارش های گرفته شده در دستگاه هر فروشنده امکان پیگیری و تکمیل در دستگاه فروشنده ی دیگر را دارد. بدین ترتیب کارایی داروخانه در ساعات شلوغ تا حد قابل توجهی افزایش می یابد.

صندوق های فروشگاهی داروخانه ها

مدیریت مشتری

اطلاعات هر مشتری مانند خلاصه سوابق بیماری او و نسخه ها، سوابق بیمه و سایر اطلاعات ضروری در حساب اختصاصی هر فرد ذخیره می شود. در هر زمان می توانید به اطلاعات مشتریان خود دسترسی پیدا کنید. اگر طرح بیمه ای به مشتری خاصی اختصاص داده شده باشد، سیستم تخفیف ها را محاسبه کرده و قیمت نهایی برای مشتری را اعلام می کند. همچنین در برخی از صندوق ها با توجه به نوع نرم افزار به کاربران این امکان داده می شود تا¬ از شرکت های بیمه مستقیماً فاکتور بگیرند.

مدیریت محصولات

یکی از مزایای استفاده از صندوق فروشگاهی این است که می توانید محصولات خود را به صورت بهینه مدیریت کنید. امکان آن وجود دارد که محصولات را براساس موارد مصرف، نوع دارو، شرح محصول، دوز روزانه، نام کارخانه و سایر موارد در چندین دسته و بخش مرتب کرد تا موقع فروش، داروی مورد نظرتان را راحت تر جستجو کنید. می توانید موجودی انبار خود را کنترل کنید و آگاه شوید کدام اقلام نیاز به سفارش مجدد دارند. در صورت کمبود یک دارو دستگاه به صورت خودکار به شما هشدار می دهد. این سیستم همچنین امکان آن را دارد که هزینه هایتان را بررسی کند و قیمت مناسب برای فروش را به شما ارائه دهد. علاوه بر این ها صندوق های پیشرفته ویژگی های فراوان دیگری نیز برای کنترل موجودی دارند.

روش های متعدد پرداخت

مشتریان شما قادر به پرداخت از طرق متعدد مثل وجه نقد، کارتهای اعتباری و کارتهای هدیه می باشند. فقط با یک کلیک به صورت خودکار نوع معامله تشخیص داده شده و پرداخت به هر طریقی که مشتری بخواهد صورت می پذیرد.

سفارش های خرید و فروش

می توان شرایطی ایجاد کرد که مشتری ها به صورت آنلاین موجودی داروخانه شما را کنترل کرده و با توجه به آن محصولات مورد نیازشان را سفارش دهند. به این صورت که این سفارش ها پس از ثبت در سیستم مستقیما به کارمند فروش فرستاده شده و پیگیری می شود. همچنین براساس اقلام خرید و فروش شده  لیست موجودی به روز می شود.

سفارش های خرید و فروش

حفظ ایمنی مشتری

صندوق های مدرن و پیشرفته تر به داروخانه ها اجازه می دهند تا به طور دقیق و ایمن فروش نسخه های پزشکی را انجام دهند و از داروخانه و  بیماران آن محافظت کنند. به حداقل رساندن خطای توزیع داروها یکی از دغدغه های همه داروخانه ها است. زمانی که نسخه ی وارد شده با اطلاعات ذخیره شده بیمار هماهنگی نداشته باشد، این دستگاه ها به فروشنده هشدار می دهند و او را وادار می کنند تا به صورت دستی نسخه را تایید کند. علاوه بر این، برای داروخانه هایی که پایگاه اطلاعاتی وسیع هستند و امکان آن وجود دارد که بیمارانی با نام های مشابه داشته باشند، می توان از وارد کردن داده های دیگری مثل تاریخ تولد بیمار به عنوان یک سپر امنیتی استفاده کرد.
مراقبت از بیمار نیز با استفاده از این سیستم های پیشرفته افزایش می یابد. تاریخ دریافت هر نسخه در سیستم داروخانه ثبت شده و همچنین می توان مشاوره هایی که به بیمار داده می¬شود را در پرونده وی ثبت کرد.
با کمک این صندوق ها می توانید برای سفارشات برچسب هایی چاپ کنید که دستورالعمل های مصرف دارو، دوز روزانه، نکات هشدار دهنده و موارد دیگر روی آن ثبت شده باشند.