بارکدهای دو بعدی (2D)

بارکدهای دو بعدی نمونه پیشرفته تر بارکدهای خطی یا تک بعدی هستند که نسبت به کدهای قدیمی تر، اطلاعات بیشتری را در خود جای می دهند. با توجه به پیشرفت صنایع مختلف، روز به روز به محبوبیت این بارکدها افزوده می گردد.

هر چقدر که داده های بیشتری در یک بارکد خطی ذخیره شود، طول آن بیشتر خواهد شد. با این حال بارکدهای دو بعدی، برای ذخیره اطلاعات گسترده تر، دارای بعدهای عمودی می باشند. بنابراین با افزایش اطلاعات، اندازه این بارکدها بزرگ تر نخواهد گردید.

انواع مختلفی از بارکدهای دو بعدی وجود دارند که از جمله آنها می توان به کدهای QR،Data Matrix، PDF147 و Maxi اشاره نمود. کد QR شناخته شده ترین و متداول ترین نوع بارکد دو بعدی است. این کد از ماتریکس های دو بعدی تشکیل شده و رمزگشایی آن توسط بارکدخوان به سرعت انجام می شود. کد QR می تواند تا 3000 بایت داده باینری و تا 7000 عدد را در خود ذخیره نماید.

نمادشناسی پیچیده چنین بارکدهایی، برای رمزگشایی نویسه ها، به یک سازوکار پیشرفته و سطح بالا نیاز دارد. از این رو، اسکنرهای لیزری جایگزین نمونه های نوری مرسوم شده اند.

بارکدهای دو بعدی (2D)

اسکنرهای بارکد دو بعدی

بارکدخوان های دو بعدی، دستگاه های اسکن پیشرفته ای هستند که از تکنولوژی CCD و تصویر برداری بهره می برند و می توانند بارکدهای پیچیده دو بعدی را رمزگشایی نمایند. دستگاه بارکد خوان دو بعدی ممکن است از طریق یک درگاه USB و یا بلوتوث به سیستم کامپیوتری متصل گردد. اطلاعاتی که دستگاه اسکن می کند، به کمک نرم افزارهای بخصوصی، روی کامپیوتر ذخیره می شود.

همه بارکد اسکنرهای دو بعدی که از تکنولوژی CCD استفاده می کنند، شامل یک سری لامپ به عنوان سنسور می باشند که در سر اسکنر مستقر شده اند. به محض این که بارکد رو به روی این سنسورها قرار گیرد، آنها به صورت خودکار نور بازتاب شده را تشخیص می دهند و تصویر طی مراحلی رمزگشایی می شود.

از سوی دیگر، تکنولوژی تصویر برداری یک دوربین کوچک را به کار می برد که در سر اسکنر جا سازی شده است. این دوربین، که سرتاسر آن سنسورهای نوری قرار دارد، از بارکد دو بعدی تصویری را تهیه می کند. پس از رمزگشایی، اطلاعات استخراج شده به نرم افزار کامپیوتری ارسال می گردد.

اسکن بارکد در هر دوی این تکنولوژی ها کمتر از یک ثانیه زمان می برد. این اسکنرهای بارکد، به دلیل افزایش نیاز برای ذخیره اطلاعات به طور کارآمد، تقاضای زیادی دارند.

اسکنرهای بارکد دو بعدی

مزایای استفاده از بارکدخوان های دو بعدی

1- استفاده از بارکدخوان های دو بعدی منجر به افزایش کارایی و کاهش خطای انسانی می گردد.

وارد کردن اطلاعات به صورت دستی در سیستم بسیار وقت گیر و مستعد خطا است. این خطاها معمولا تا زمانی که نیازی دوباره به بررسی اطلاعات نداشته باشید، قابل تشخیص و رفع نیستند. مشاغلی که از روش های سنتی به استفاده از اسکنرهای بارکد روی می آورند، می توانند از بروز اشتباهات جلوگیری کرده و در زمان صرفه جویی نمایند.

2- اسکنرهای دو بعدی می توانند هر دو مدل بارکد را اسکن نمایند.

یکی از مهم ترین مزایای بارکد خوان دو بعدی این است که هم از بارکدهای تک بعدی و هم از بارکدهای جدیدتر دو بعدی پشتیبانی می کنند و می تواند هر دو را بخوانند.

مزایای استفاده از بارکدخوان های دو بعدی

3- هزینه خرید اسکنرهای بارکد دو بعدی تا حد قابل توجهی کاهش می یابد.

امروزه قیمت بارکدخوان های دو بعدی تفاوت چندانی با مدل های قدیمی تر ندارد. کاهش هزینه ها به این معناست که اسکنرهای دو بعدی و سیستم های مدیریت موجودی و دارایی مورد استفاده آنها، از آنجایی که باعت صرفه جویی در زمان و هزینه می شوند، قیمت خرید اولیه را جبران می نمایند.

4- اسکنرهای دو بعدی سیار را می توانید به راحتی با خود حمل کنید.

بسیاری از بارکد اسکنرهای دو بعدی می توانند برای انتقال داده ها به کامپیوترهای مجهز به فناوری بلوتوث و یا تلفن های همراه، به صورت بی سیم به آنها متصل گردند. بنابراین شما مجبور نیستید که با کابل های دست و پا گیر کار کنید. نمونه های سیار اسکنرهای دو بعدی معمولا طراحی سبک و کوچکی دارند تا به راحتی قابل حمل باشند. همچنین دیگر لازم نیست پایگاه اطلاعاتی کامپیوتر خود را توسط داده های ذخیره شده در اسکنر به روز رسانی کنید. این بارکدخوان ها بلافاصله پس از اسکن بارکد، داده ها را رمزگشایی کرده و به سیستم اضافه می نمایند.

مزایای استفاده از بارکدخوان های دو بعدی

5- می توانید این اسکنرها را شخصی سازی کنید.

استفاده از بارکدهای دو بعدی، که می توانند حاوی داده های بسیار بیشتری نسبت به بارکدهای خطی مرسوم باشند، به کاربران این امکان را می دهد تا اطلاعات دریافتی و نحوه ذخیره سازی آنها را شخصی سازی کنند. این قابلیت باعث می شود تا کسب و کارهای مختلف، به اهداف خاص خود دست یافته و پایگاه های اطلاعاتی متناسب با نیازهای خود را ایجاد نمایند.
به عنوان مثال، به کمک برخی اسکنرهای دو بعدی می توان شماره سریال محصولات را برای برچسب زنی در یک پایگاه ذخیره کرد تا در فرصتی دیگر مورد بررسی قرار گیرند.

6- بارکدخوان های دو بعدی عملکرد متنوع تری دارند.

بارکدخوان تک بعدی قدیمی فقط می تواند بارکدهای خطی را یک بار و اغلب تنها از یک زاویه بخواند. این در حالی است که بارکد خوان دو بعدی چند جهته کار می کند؛ به این معنا که امکان خواندن بارکدها از هر زاویه ای وجود دارد. علاوه بر این، توسط این بارکد خوان ها می توان چندین کد را همزمان با هم اسکن کرد. یکی دیگر از عملکردهای این اسکنرها، قابلیت اسکن بارکد از روی صفحه نمایش کامپیوتر یا تلفن همراه می باشد.

مزایای استفاده از بارکدخوان های دو بعدی

خرید بارکد خوان دو بعدی دیتالاجیک

اگر قصد خرید بارکدخوان دو بعدی را دارید، با تنوع زیادی از تجهیزات و برندهای مختلف رو به رو خواهید شد؛ به عنوان مثال بارکد خوان دو بعدی دیتالاجیک که در این خصوص سال ها تجربه دارد و محصولات آن جزو باکیفیت ترین نمونه ها به شمار می آیند. مجموعه ایده برتر پارسیان مدت هاست که به عنوان مرکز فروش دستگاه بارکد خوان تجربه دارد و تجهیزات فروشگاهی باکیفیتی را به مشتریان عرضه می نماید. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره از طریق راه های ارتباطی موجود با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمایید.