مایکروسافت اج فقط بر روی ویندوز اجرا نمی شود و کاربران سیستم عامل های macOS و لینوکس نیز می توانند به آن بر روی سیستم های خود دسترسی داشته باشند. حتی اگر شما به این مرورگر بیشتر از فایرفاکس یا گوگل کروم علاقه دارید، می توانید آن را بر روی کنسول بازی دستی استیم دک هم نصب کنید!

شرکت Microsoft صرفاً یک نسخۀ ثابت و انعطاف ناپذیر از مرورگر Edge را برای لینوکس عرضه نکرده است. بلکه شما می توانید با مراجعه به کانال های بتا و Dev Insider نیز مراجعه کرده و نسخه های دیگری از این مرورگر را هم دانلود کنید. کاربران از نسخه Edge Dev بر روی فدورا کاملاً راضی بوده اند!

نحوه نصب Microsoft Edge در سیستم عامل Linux

در این مقاله قصد داریم تا نحوه نصب اج بر روی توزیع های مختلف لینوکس را به شما آموزش دهیم. لازم به ذکر است که اگر از کاربران ویندوز 11 هستید، می توانید از طریق سرویس «زیرسیستم ویندوز برای لینوکس» یا WSL نیز از اج بر روی لینوکس استفاده کنید.

چگونه مرورگر اج را بر روی لینوکس نصب کنیم: روش آسان

نحوه نصب Microsoft Edge در سیستم عامل Linux

اگر از توزیع های لینوکس دبیان (Debian)، اوبونتو (Ubuntu) یا فدورا (Fedora) استفاده می کنید، به سادگی هر چه تمام تر می توانید مایکروسافت اج را نصب کنید! فقط کافی است تا به وب سایت این مرورگر مراجعه کرده و آن را دانلود نمایید. همین! در هنگام دانلود مرورگر، متناسب با توزیع لینوکس مورد نظر خود یکی از فرمت های .deb یا .rpm را انتخاب کنید. اما اگر یکی از توزیع های لینوکس مبتنی بر Arch بر روی سیستم شما نصب است، مراحل نصب اج برای شما کمی متفاوت خواهد بود (در بخش بعدی با این مراحل آشنا می شوید).

این روش برای نسخه های ارائه شده در چنل های اصلی مایکروسافت نیز کاربرد دارد. اگر می خواهید تا نسخه بتا یا dev build این مرورگر را نصب کنید، باید مجدداً به وب سایت این مرورگر مراجعه کرده و فایل اینستالر آن را با فرمت .deb یا .rpm دانلود نمایید. فقط این بار باید در این سایت به صفحه دانلود Edge Insider بروید.

چگونه مرورگر اج را بر روی لینوکس نصب کنیم: روش استفاده از Terminal

نحوه نصب Microsoft Edge در سیستم عامل Linux

شاید با این شوخی در فضای آنلاین روبرو شده باشید که «لینوکسی ها برای نصب یک برنامه ساده مجبورند چندین فرمان نامفهوم را در ترمینال اجرا کنند»! بله، این یک شوخی است اما کاملاً درست است! بسیاری از کاربران لینوکس ترجیح می دهند تا مدیریت نرم افزار سیستم خود را از طریق Terminal انجام دهند و هیچ ایرادی هم نمی توان به آنها گرفت! اگر شما هم جزء این دسته از کاربران هستید، در ادامه نحوۀ نصب مرورگر اج بر روی لینوکس از طریق ترمینال را به شما آموزش داده ایم.

لازم به ذکر است که اگر لینوکس Arch یا توزیع های مبتنی بر Arch (مانند Manjaro) بر روی سیستم شما نصب است، می توانید به وب سایت AUR مراجعه کرده و فایل آن را دانلود نمایید. برای این منظور می توانید عبارت Microsoft Edge from the AUR گوگل کنید.

برای سایر توزیع ها فرمان های زیر را در ترمینال اجرا کنید:

  • توزیع های Debian و Ubuntu

curl https://packages.microsoft.com/keys/microsoft.asc | gpg --dearmor > microsoft.gpg
sudo install -o root -g root -m 644 microsoft.gpg /usr/share/keyrings/
sudo sh -c 'echo "deb [arch=amd64 signed-by=/usr/share/keyrings/microsoft.gpg]
https://packages.microsoft.com/repos/edge stable main" > /etc/apt/sources.list.d/microsoft-edge-beta. List'
sudo rm microsoft.gpg
sudo apt update
sudo apt install microsoft-edge-beta

  • توزیع Fedora

sudo rpm --import https://packages.microsoft.com/keys/microsoft.asc
sudo dnf config-manager --add-repo https://packages.microsoft.com/yumrepos/edge
sudo mv /etc/yum.repos.d/packages.microsoft.com_yumrepos_edge.repo /etc/yum.repos.d/microsoft-edge-beta.repo
sudo dnf install microsoft-edge-beta

با اجرای فرمان های بالا در ترمینال می توانید با مرورگر مایکروسافت اج در سیستم عامل لینوکس کار کنید.

منبع: windows central