رزولوشن ویدئو پروژکتور یکی از معیارهای مهمی است که در انتخاب این دستگاه باید حتماً به آن توجه کنید. به طور کلی «رزولوشن» مشخص می کند که تصویر یک ویدئو پروژکتور تا چه اندازه می تواند واضح و با کیفیت باشد. از نگاه فنی تر باید گفت که این فاکتور، تعداد پیکسل هایی را که دستگاه می تواند در سایز تصویر انتخابی شما به نمایش بگذارد، مشخص می کند. رزولوشن های رایج در صنعت تولید ویدئو پروژکتور در محدوده SVGA (معادل با 800x600 پیکسل) تا 4K UHD (معادل با 3840x2160 پیکسل) قرار می گیرند.

توجه داشته باشید که بهترین رزولوشن برای شما مستقیماً به نیازهایتان بستگی دارد؛ با این حال این مقاله می تواند در انتخاب پروژکتور با رزولوشن مناسب به شما کمک کند. پس تا انتهای این بخش با ما همراه باشید.

راهنمای انتخاب بهترین رزولوشن ویدئو پروژکتور

در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که هر چه رزولوشن بالاتر باشد، قیمت ویدئو پروژکتور هم بیشتر خواهد بود. پس در هنگام انتخاب رزولوشن، حواستان به بودجه ای که برای خرید پروژکتور در نظر گرفته اید، باشد. حالا بیایید کمی با این فاکتور مهم بیشتر آشنا شویم.

رزولوشن پروژکتور چیست؟

رزولوشن که در برخی منابع با نام «رزولوشن طبیعی (Native Resolution)» یا «رزولوشن اصلی» هم شناخته می شود، معرف تعداد پیکسل هایی است که ویدئو پروژکتور برای تولید تصویر از آنها استفاده می کند. این مشخصه تعداد پیکسل های تصویر در راستای محور افقی را به همراه تعداد پیکسل های تصویر در راستای محور عمودی مشخص می نماید. به همین دلیل اغلب به صورت دو عدد که با علامت ضربدر در کنار هم قرار گرفته اند، نمایش داده می شود. هر چه رزولوشن پروژکتور بالاتر باشد، تعداد پیکسل های به کار رفته در تصویر آن بیشتر خواهد بود.

یک مشخصۀ رایج دیگر که به رزولوشن پروژکتور مربوط می شود، نسبت تصویر یا Aspect ratio است. این مشخصه نسبت بین عرض و طول تصویر را مشخص می کند. رایج ترین نسبت تصویر در ویدئو پروژکتورها 4:3، 16:10 و 16:9 است.

اما ویدئو پروژکتورهای موجود در بازار معمولاً چه رزولوشنی دارند؟ در ادامه رایج ترین آنها را به شما معرفی می کنیم:

* رزولوشن SVGA: این کلمه مخفف عبارت Super Video Graphics Array و معادل با 800x600 پیکسل است. همچنین نسبت تصویری که به این رزولوشن اختصاص می یابد، 4:3 است. SVGA یکی از قدیمی ترین استانداردهای رزولوشن محسوب می شود.

* رزولوشن XGA: این کلمه نیز مخفف عبارت Extended Graphics Array است و نسخه ارتقا یافته استاندارد SVGA به حساب می آید. این رزولوشن هم از نسبت تصویر 4:3 برخوردار است، با این حال تعداد پیکسل 1024x768 را به ارمغان می آورد.

* رزولوشن WXGA: طبق قاعده ای که در این بخش در پیش گرفته ایم، باید بگوییم این کلمه در واقع کوتاه شدۀ عبارت Wide Extended Graphics Array است و به رزولوشن 1280x800 پیکسل اطلاق می شود. همچنین نسبت تصویر این رزولوشن 16:10 است که باعث ارائه تصاویر عریض (واید اسکرین) می شود. چرا که در این نسبت تصویر، تعداد پیکسل های افقی تقریباً دو برابر تعداد پیکسل های عمودی است و تصویر عرض بیشتری خواهد داشت. اکثر ویدئو پروژکتورهایی که برای مصارف روزمره در ادارات و مراکز آموزشی طراحی شده اند، از رزولوشن WXGA برخوردارند.

* رزولوشن FHD: این کلمه مخفف Full HD است و در واقع همان 1080p معروف است! این رزولوشن تعداد پیکسل 1920x1080 را ارائه می دهد و از نسبت تصویر 16:9 بهره می برد.

* رزولوشن WUXGA: این کلمه کوتاه شدۀ عبارت Widescreen Ultra Extended Graphics Array است و به رزولوشن 1920x1200 پیکسل اشاره دارد. نسبت تصویر این رزولوشن نیز 16:10 است.

* رزولوشن 4K: بالاترین رزولوشن در بازار حال حاضر ویدئو پروژکتورها! رزولوشن 4K UHD از 3840x2160 پیکسل پشتیبانی می کند و در محیط های حرفه ای به صورت 4kx2k هم نمایش داده می شود.

باید خاطر نشان کنیم که یک تعداد محدودی ویدئو پروژکتور با رزولوشن 8K نیز تولید شده یا در دست تولید است. اما در حال حاضر هنوز اجماعی در مورد اینکه این میزان کیفیت تصویر اصلاً ارزشمند هست یا نه، صورت نگرفته است. علاوه بر این، هنوز محتوای زیادی با وضوح تصویر 8K تولید نشده است که بخواهید برای نمایش آنها ویدئو پروژکتور بخرید! پس فعلاً ما از این دسته پروژکتورها عبور می کنیم.

رزولوشن ماکزیمم ویدئو پروژکتور چیست؟

مورد دیگری که باید به معرفی آن بپردازیم، «رزولوشن حداکثری ویدئو پروژکتور» یا Maximum Resolution است. در بخش قبلی ما بر روی «رزولوشن طبیعی» یا Native Resolution تمرکز داشتیم که بیانگر تعداد کل پیکسل های فیزیکی به کار رفته در تصویر است. اما در طرف مقابل، ماکزیمم رزولوشن در واقع به بالاترین رزولوشن سیگنال ورودی اطلاق می شود که ویدئو پروژکتور توانایی دریافت و پردازش آن را دارد.

زمانی که رزولوشن یک محتوا با رزولوشن اصلی پروژکتور (native) همخوانی نداشته باشد، فرآیند «مقایس بندی» یا Scaling اتفاق می افتد. در این حالت ویدئو پروژکتور تصویر نهایی را مطابق با رزولوشن اصلی خود مقایس بندی و تنظیم می کند.

به عنوان مثال اگر رزولوشن ویدئوی مورد نظر شما SVGA باشد و بخواهید آن را با یک ویدئو پروژکتور HD به نمایش بگذارید، پروژکتور مجبور است سیگنال ورودی را بزرگ کند تا بتواند تصویر را به طور کامل نمایش دهد. در طرف مقابل اگر یک محتوای HD را با یک ویدئو پروژکتور XGA به نمایش بگذارید، دستگاه تصویر را فشرده تر می کند و در سایز کوچکتری به نمایش می گذارد.

بین رزولوشن Native و رزولوشن Maximum تفاوت وجود دارد

با این حال توجه داشته باشید که Scaling یک فرآیند پردازشی تقریبی است. به این معنا که پروژکتور تخمین می زند که اگر سیگنال ورودی را با رزولوشن اصلی خود نمایش دهد، محتوا به چه صورت به نظر خواهد رسید و سپس بر همان اساس عمل می کند. از آنجایی که ویدئو پروژکتور قادر نیست تا به سیگنال های اصلی چیزی اضافه کند، به این ترتیب رزولوشن تصویری که با فرآیند Scaling تولید شده افزایش پیدا نخواهد کرد. با این حال این فناوری به گونه ای عمل می کند که افت رزولوشن به حداقل میزان ممکن برسد و وضوح تصاویری که مقیاس آنها تغییر کرده، چندان به چشم نیاید.

امروزه موتورهای مقیاس بندی تصویر تا اندازه ای پیشرفت کرده اند که تصاویر تغییر مقیاس یافته را به خوبی رزولوشن اصلی به نمایش می گذارند، به طوری که تفاوت های بین آنها به سختی قابل تشخیص است. با این حال خبر بد اینکه این قابلیت برای سیگنال هایی که از کامپیوتر به پروژکتور ارسال می شوند، قابل استفاده نیست.

به شما پیشنهاد می کنیم که اگر می خواهید با استفاده از ویدئو پروژکتور محتوایی مانند پاور پوینت یا صفحات وب را به نمایش بگذارید، بهتر است تا رزولوشن خروجی کامپیوتر خود را با رزولوشن طبیعی ویدئو پروژکتور خود یکسان کنید تا با افت وضوح مواجه نشوید.

بیشتر بخوانید

در انتخاب رزولوشن ویدئو پروژکتور به چه مواردی باید توجه کنیم؟

زمانی که در حال ارزیابی برای خرید ویدئو پروژکتور هستید، ممکن است یک سری سؤال در ذهنتان ایجاد شود. فرقی نمی کند که این پروژکتور را برای ارائه مطلب در کلاس درس یا جلسات کاری می خواهید یا قصد دارید از آن برای تماشای فیلم در خانه استفاده کنید، در هر صورت باید ابتدا مشخص کنید که دوست دارید جزئیات تصویر تا چه میزان وضوح داشته باشند!

پس از اینکه انتظارات خود را از ویدئو پروژکتور در رابطه با وضوح جزئیات مشخص کردید، باید این نکته را سنجید که معمولاً چند وقت یک بار می خواهید از دستگاه استفاده کنید. همچنین باید ابعاد پرده نمایش و نسبت تصویر مورد نظران را مشخص کنید. برای اینکه گیج نشوید، ما بعضی از حالت های رایج را برای شما ترسیم می کنیم!

سناریوهای رایج استفاده از ویدئو پروژکتور

ویدئو پروژکتور خانگی

رایج ترین نسبت تصویر برای نمایش محتوا با یک ویدئو پروژکتور سینمای خانگی برابر با 16:9 است. لازم به ذکر است که رزولوشن پروژکتور خانگی باید یا 1080p باشد یا 4K UHD، در غیر این صورت از تماشای فیلم ها و سریال های روز دنیا، مسابقات فوتبال یا برنامه های تلویزیونی آن طور که باید و شاید لذت نخواهید برد! از جمله پروژکتورهای خانگی پرطرفدار بازار می توان به ویدئو پروژکتور اپسون EpiqVision Ultra LS500 اشاره کرد.

ویدئو پروژکتور آموزشی اداری

محیط های آموزشی و اداری تفاوت های زیادی با هم دارند و استفاده از ویدئو پروژکتور در آنها در سناریو و حالت های مختلفی امکان پذیر است. این جمله را گفتیم تا به شما یادآوری کنیم که ابتدا باید نوع محتوایی را که قصد دارید با پروژکتور به نمایش بگذارید، مشخص کنید و نیازهای خود را به دقت و درستی بسنجید! به عنوان مثال اکثر محتوای مالتی مدیا (فیلم و ویدئو) از نسبت تصویر 16:9 برخوردارند، در حالی که پاور پوینت معمولاً با نسبت تصویر 4:3 سازگارتر است.

نوع محتوا و سایز پرده نمایش برای انتخاب رزولوشن پروژکتور اهمیت دارند

به طور کلی نمی توان برای این دسته از پروژکتورها یک رزولوشن قطعی مشخص کرد. شما می توانید متناسب با نیازهایتان نسبت به خرید ویدئو پروژکتور اداری یا آموزشی با رزولوشن های SVGA، XGA، WXGA، WUXGA، 1080p یا 4K اقدام کنید. ویدئو پروژکتور پاناسونیک PT-LB306 و ویدئو پروژکتور اپسون EB-E01 جزء مدل های پرطرفدار اداری و آموزشی در بازار هستند.

جمع بندی
از بین تمام معیارهایی که در انتخاب پروژکتور برای شرکت یا خانه نقش دارند، باید به رزولوشن توجه ویژه ای داشته باشید. مسلماً دوست ندارید وقتی ویدئو پروژکتور نوی شما به دستتان رسید و برای اولین بار آن را روشن کردید، کیفیت تصویر آن توی ذوقتان بزند! در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع رزولوشن ویدئو پروژکتور آشنا کنیم تا بتوانید انتخاب دقیق تری داشته باشید.

استانداردهای زیادی برای رزولوشن ویدئو پروژکتور موجود هستند که در بالا به آنها اشاره کردیم. با این حال در بازار این روزهای کشور ما پروژکتور Full HD طرفداران بیشتری دارد. این دستگاه هم می تواند پاسخگوی انتظارات کاربران خانگی باشد و هم در ادارات و مدارس مورد استفاده قرار گیرد. با این حال مدل های WXGA و WUXGA هم فروش قابل توجهی داشته اند. مجدداً تأکید می کنیم که برای انتخاب مناسب ترین رزولوشن پروژکتور، ابتدا نوع محتوایی را که می خواهید با آن به نمایش بگذارید (ویدئو، پاور پوینت، فیلم یا ....)، مشخص کنید و همچنین سایز پرده نمایش خود را در نظر بگیرید.

حالا که با انواع رزولوشن آشنایی پیدا کرده اید، می توانید در هنگام خرید ویدئو پروژکتور خانگی یا اداری یک انتخاب دقیق و آگاهانه داشته باشید. دوست دارید به انواع مدل های روز بازار با قیمتی عالی دسترسی داشته باشید؟ پس روی لینک خرید انواع ویدئو پروژکتور از برندهای معتبر کلیک کنید.

 

منبع: ViewSonic Blog