گوگل برنامه دارد تا به زودی کار اپلیکیشن های اندرویدی برای رصد وضعیت کاربر جهت نمایش پیام های تبلیغاتی را سخت تر کند. اپلیکیشن های تبلیغاتی از یک Advertising ID سیستمی برای بررسی وضعیت کاربر استفاده می کنند و سوئیچ کردن او میان اپلیکیشن های مختلف را تحت نظر می گیرند. حال گوگل قصد دارد تا این مراحل را برای اپلیکیشن های اندرویدی سخت تر از گذشته کند تا کاربر تجربه بهتری از کار با سیستم عامل اندروید را تجربه کنند.

قانون جدید گوگل در حوزه حریم شخصی کار اپلیکیشن های اندرویدی برای رصد وضعیت کاربر را سخت تر می کند

با وجود اینکه گوگل تا پیش از این به کاربران اندروید این اجازه را داده بود تا رصد تبلیغاتی توسط اپلیکیشن ها را محدود کنند و حتی Advertising ID سیستم خود را ریست نمایند، اما برنامه نویسان به سادگی می توانند تا با کمک از شناسه های جایگزین دستگاه، روش های دیگری برای بررسی وضعیت کاربر را به کار گیرند. هنگامی که گوگل از قانون جدید خود در حوزه حریم شخصی استفاده کند، برنامه نویسان به جای دریافت شناسه دستگاه «یک رشته کاراکتر صفر» را دریافت خواهند کرد و عملاً از این طریق نمی توانند وضعیت کاربر را رصد کنند!

فایننشال تایمز گزارش می دهد که گوگل تغییرات جدید مربوط به حوزه حریم شخصی خود را در اوایل هفته جاری (خرداد 1400) در قالب یک ایمیل به توسعه دهندگان پلی استور اعلام کرده است. این غول دنیای تکنولوژی به توسعه دهندگان اعلام کرده به هدف «کنترل بیشتر کاربران بر روی اطلاعات، امنیت و حریم شخصی خود» اقدام به ایجاد یک حفاظ امنیتی جدید برای آنها کرده است. همچنین گوگل در صفحه مربوط به راهنمای Play Console Help بر روی سایت خود، مطالبی در رابطه با Advertising ID قرار داده و جزئیات بیشتری از این موضوع را توضیح داده است.

به اجرا در آوردن این تغییرات توسط گوگل در اواخر سال 2021، بر روی عملکرد تمام اپلیکیشن های قابل اجرا بر روی سیستم عامل اندروید 12 تأثیر خواهد گذاشت. گوگل قصد دارد تا با کمک Google Play، این تغییرات را تا اوایل سال 2022 بر روی تمامی گوشی های اندرویدی پرچم دار و میان رده به اجرا درآورد. هر اپلیکیشنی که از یک شناسه دیگر به جای Advertising ID استفاده کند، به عنوان یک اپلیکیشن مخرب شناخته خواهد شد و از جانب گوگل پیام هشدار دریافت خواهد کرد. گوگل اعلام کرده است که در ماه جولای (تیر 1400) برای جلوگیری از سوء استفاده از این قانون جدید و کلاهبرداری های احتمالی، یک روش جایگزین نیز برای برنامه نویسان معرفی خواهد کرد. این روش برای مصارف آماری نیز کاربرد خواهد داشت.

نکته قابل توجه در این زمینه این است که تصمیم گوگل برای ایجاد این تغییرات درست پس از رونمایی اپل از ویژگی "App Tracking Transparency" در آپدیت iOS 14.5 اتخاذ شده است. به هر حال از این پس برنامه نویسان و توسعه دهندگان اپلیکیشن های اندرویدی باید پیش از اقدام به رصد وضعیت کاربر در هنگام استفاده از اپلیکیشن ها یا مرور صفحات وب، از او اجازه بگیرند. اگر کاربر از دادن اجازه و سطح دسترسی به این اپلیکیشن ها خودداری کند، آنها قادر به بررسی وضعیت اطلاعات کاربر و نمایش تبلیغات به او نخواهند بود.

منبع: androidcentral