مایکروسافت یک روش جدید را برای اجرای ویندوز 11 بر روی مک های مبتنی بر ARM معرفی کرده است. در مقاله ای که به صورت رسمی در بخش پشتیبانی وب سایت مایکروسافت منتشر شده، این غول دنیای فناوری اعلام کرده است که کاربران می توانند از طریق نرم افزار Parallels Desktop 18، نسخه های ARM سیستم عامل های ویندوز 11 پرو و اینترپرایز را بر روی مک های قدرت گرفته از تراشه های M1 و M2 نصب کنند. درست است که این خبر برای کاربران ویندوز و مک خبر خوشحال کننده ای است اما یک سری محدودیت ها در این زمینه دارد که کاربران باید از آنها آگاه باشند.

اجرای ویندوز 11 در مک بوک های مبتنی بر تراشه های M1 و M2

یکی از این محدودیت ها این است که شما نمی توانید برنامه های 32 بیتی ARM را اجرا کنید. چرا که مایکروسافت در حال حذف تدریجی نرم افزارهای 32 بیتی برای تمام نسخه های ARM ویندوز است. علاوه بر این، برای اینکه دستگاه مک شما به درستی عمل کند، باید درایورهای ARM ویندوز 11 را بر روی آن نصب کنید. باید به این نکته هم اشاره کنیم که کاربران نمی توانند از هر چیزی که به نوعی به مجازی سازی متکی است (مانند اپلیکیشن های اندروید، زیرسیستم لینوکس و ویندوز سندباکس) در ویندوز نصب شده بر روی مک استفاده کنند. در نهایت بازی هایی که حداقل به دایرکت ایکس 12 یا اوپن جی ال 3.3 نیاز دارند، اصلاً در این حالت اجرا نخواهند شد.

اجرای ویندوز 11 در مک بوک های مبتنی بر تراشه های M1 و M2

در سال 2021 نیز امکان اجرای ویندوز 11 از طریق Parallels بر روی مک های مبتنی بر ARM وجود داشت، اما در آن زمان کاربران فقط می توانستند یک پیش نمایش Insider سیستم عامل را بر روی مک نصب کنند. اکنون این امکان برای کاربران فراهم شده است تا با استفاده از Parallels Desktop 18، ویندوز 11 را به راحتی در مک دانلود و نصب نمایند.

اجرای ویندوز 11 در مک بوک های مبتنی بر تراشه های M1 و M2

البته همان طور که اشاره کردیم، این روش محدودیت های زیادی دارد و به خصوص برای کاربرانی که به دنبال پشتیبانی بومی ویندوز هستند مفید نخواهد بود. به عنوان مثال افرادی که از Boot Camp اپل بر روی مک های مبتنی بر اینتل بهره می برند، عملاً امکان استفاده از این قابلیت جدید را نخواهند داشت. با این حال این ویژگی می تواند اپل و مایکروسافت را به عنوان دو غول دنیای تکنولوژی بیش از پیش به یکدیگر نزدیک کند. البته باید ببینیم که مایکروسافت مسائل مربوط به دریافت لایسنس ویندوز را در این شرایط چگونه مدیریت خواهد کرد. برخی از کارشناسان معتقدند که این روش می تواند به افزایش تعداد دفعات نصب غیر قانونی ویندوز منجر شود. در صورت بروز چنین شرایطی، قطعاً مایکروسافت اقدامات لازم را انجام خواهد داد. اکنون که امکان نصب ویندوز 11 بر روی دستگاه های مک فراهم شده، این سؤال برای علاقه مندان به دنیای تکنولوژی به وجود آمده که همکاری اپل و مایکروسافت به کجا خواهد انجامید؟ آیا در آینده ای نزدیک اپل هم به برنامه های مایکروسافت در راستای ادغام هوش مصنوعی با محصولات خود می پیوندد؟ آیا اپ های اختصاصی مک در آینده بر روی ویندوز قابل اجرا می شود؟ باید منتظر بمانیم و ببینیم.

منبع: gizmochina