بالاخره قصد دارید تا ویندوز 7 خود را به ویندوز 10 ارتقا دهید یا هنوز می خواهید از نسخه قدیمی ویندوز استفاده کنید؟! خوشبختانه اغلب کاربران به این سوال پاسخ بله را می دهند! چرا که مایکروسافت در سال گذشته (2020) اعلام کرد که پشتیبانی از ویندوز 7 را متوقف کرده است. به این ترتیب دستگاه هایی که از ویندوز 7 استفاده می کنند، دیگر آپدیت های مهم مایکروسافت و بسته های امنیتی جدید را دریافت نخواهند کرد. پس اگر هنوز ویندوز 7 بر روی کامپیوتر یا لپ تاپ نصب است، بهتر است تا سریع تر آن را به ویندوز 10 ارتقا دهید! ویندوز 10 علاوه بر مسائل امنیتی، در زمینه های مختلفی نسبت به ویندوز 7 ارتقا یافته که در ادامه 5 مورد از این موارد را بررسی می کنیم.

پنج ویژگی ویندوز 10 که آن را نسبت به ویندوز 7 متمایز می کند

بهبودهای امنیتی

ویژگی های پیشرفته امنیتی و ارائه آپدیت های جدید مهم ترین دلیلی است که باید ویندوز خود را به نسخه 10 ارتقا دهید. برخی از بهترین ویژگی های امنیتی ویندوز 10 عبارتند از:

* Windows Hello: نرم افزاری که امکان آنلاک کردن سیستم از طریق وب کم و تشخیص چهره را فراهم می آورد. همچنین از این نرم افزار می توان برای آنلاک کردن چندین اپلیکیشن نیز بهره برد.
* Microsoft Defender: این آنتی ویروس و نرم افزار امنیتی به صورت رایگان بر روی ویندوز 10 در دسترس است.
* Automatic updates: بر خلاف نسخه های قبلی ویندوز، قابلیت آپدیت اتوماتیک به صورت پیش فرض در ویندوز 10 فعال است. شما می توانید این قابلیت را با مراجعه به Windows Update Settings -> Advanced Options غیر فعال کرده یا تنظیمات دیگری را بر روی آن اعمال کنید.

منوی استارت

پنج ویژگی ویندوز 10 که آن را نسبت به ویندوز 7 متمایز می کند

بر روی آیکون آشنای ویندوز در گوشه سمت چپ پایین صفحه نمایش کلیک کنید تا لیستی از اپلیکیشن ها و برنامه های نصب شده بر روی کامپیوترتان را مشاهده نمایید. همانند منوی استارت ویندوز 8، منوی استارت ویندوز 10 نیز شامل آیکون های بزرگ اپلیکیشن هایی مانند Mail، Calendar و Weather است. شما می توانید این آیکون ها را متناسب با سلیقه و نیاز خود شخصی سازی کنید. برای این منظور منوی استارت را باز کنید، بر روی All apps کلیک کنید و اپلیکیشنی که قصد اضافه کردن آن به منو را دارید، پیدا نمایید. سپس بر روی آن کلیک راست کرده و گزینه Pin to Start را انتخاب نمایید. برای حذف کردن یک آیکون هم بر روی آن کلیک راست کرده و گزینه Unpin from Start را انتخاب نمایید.

در ویندوز 10 یک منوی استارت دوم و کمتر شناخته شده نیز وجود دارد که دسترسی به بخش هایی مانند Command Prompt، کنترل پنل و Task Manager را برای شما آسان تر و سریع تر می کند. برای دسترسی به این منوی استارت کلیدهای Windows + X را با هم فشار دهید یا بر روی آیکون ویندوز در نوار ابزار پایین صفحه نمایش کلیک راست کنید.

اپلیکیشن Cortana

دستیار دیجیتال مایکروسافت، کورتانا، بر روی ویندوز 10 قابل استفاده است. Cortana مانند یک دستیار شخصی عمل می کند (مانند Siri اپل) و با تشخیص فرمان های صوتی به شما در انجام دادن کارهایتان کمک زیادی می کند. به عنوان مثال شما می توانید از کورتانا برای انجام کارهایی مانند تنظیم تقویم یا باز کردن و خواندن ایمیل هایتان استفاده کنید.

برای فعال یا غیر فعال کردن کورتانا به مسیر Start -> Settings -> Cortana بروید. همچنین شما می توانید در این بخش تعیین کنید که چه زمانی و چگونه این دستیار صوتی به کمک شما بیاید. به عنوان مثال می توانید تعیین کنید که با گفتن جمله Hey Cortana، این اپلیکیشن اجرا شود.

مرورگر Edge

پنج ویژگی ویندوز 10 که آن را نسبت به ویندوز 7 متمایز می کند

با اینترنت اکسپلورر خداحافظی کنید! مایکروسافت در ویندوز 10 از مرورگر Edge استفاده کرده است. در ماه ژانویه سال 2021 (دی و بهمن 1399) نسخه جدیدی از مروگر Edge عرضه شده که در آن مایکروسافت از هسته مرورگر گوگل کروم استفاده کرده است. به این ترتیب مرورگر Edge اکنون با وب سایت های مدرن بیشتری سازگار است و کار با آن حس استفاده از یک مرورگر به روز و کارآمد را به کاربر می دهد! شما می توانید نسخه جدید مرورگر Edge را با مراجعه به صفحه این مرورگر بر روی وب سایت مایکروسافت دریافت کنید.

آپدیت های متوالی و دوره ای

بر خلاف ویندوز 7، مایکروسافت برای ویندوز 10 آپدیت ها و بسته های امنیتی را به صورت متناوب و دوره ای ارائه می دهد. برای چک کردن آپدیت های ارائه شده برای ویندوز 10 به مسیر Start -> Settings -> Update & Security بروید و در بخش Windows Update بر روی Check for updates کلیک کنید.

آپدیت های اصلی و مهم معمولاً دو بار در سال عرضه می شوند. یکی از مهم ترین آپدیت های ویندوز 10 در اکتبر سال 2020 ارائه شد که در آن ویژگی هایی مانند ارتقای منوی استارت و امکان شخصی سازی تسک بار در دسترس کاربران قرار گرفت. همچنین از نسخه جدید مروگر Edge (قدرت گرفته از هسته کروم) در این آپدیت رونمایی شد.

منبع: cnet