یکی از اورکلاکرهای معروف یوتیوبی به تازگی ویدئویی از خود را در کارگاه اورکلاک اینتل که در آن پردازنده های هنوز به بازار نیامده تست می شود، منتشر کرده است. در این ویدئو، این شخص یکی از اپلیکیشن های محرمانه اورکلاکینگ اینتل را به نام Real Time Overclocking (ROC) به نمایش می گذارد. سپس با استفاده از این اپلیکیشن، پردازنده لپ تاپی Core i9-13900HK را با فرکانس 5.8 گیگاهرتز اورکلاک می کند! در این ویدئو، سیستم بر روی فرکانس 6 گیگاهرتز کرش می کند.

پردازنده لپ تاپی اینتل Core i9-13900HK با فرکانس 5.8 گیگاهرتز اورکلاک شد

این فرد که der8auer نام دارد، عنوان می کند که اپلیکیشن ROC در واقع نسخه اصلاح شده برنامه XTU اینتل است و رابط کاربری منظم تر و بهتری دارد. این اپلیکیشن فوق العاده ساده است. در صفحه اصلی آن بخشی به نام “Per-Core Ratio and AVX Offset” وجود دارد که در آن می توانید اطلاعات عملکرد هر یک از هسته های پردازنده را به صورت مجزا و تفکیک شده در باکس های مختلف مشاهده کنید. سپس کاربر می تواند با کلیک کردن بر روی هر باکس و نگه داشتن ماوس، هسته مورد نظر خود را اورکلاک کند. به همین راحتی!

عملکرد این اپلیکیشن شباهت زیادی به اورکلاک دستی پردازنده های دسکتاپ اینتل دارد. ولتاژ اعمال شده به صورت دستی، پردازنده را مجبور می کند تا بر روی همان ولتاژ مورد نظر کاربر عمل کند؛ در حالی که ولتاژ تطبیقی تنها زمانی که CPU با حداکثر سرعت کلاک خود کار می کند، اعمال می شود و به این ترتیب پردازنده بهینه ترین مصرف انرژی را خواهد داشت.

پردازنده لپ تاپی اینتل Core i9-13900HK با فرکانس 5.8 گیگاهرتز اورکلاک شد

اورکلاکر معروف، der8auer، با بهره بردن از چنین روشی و اپلیکیشن ROC، توانسته با پردازنده Core i9-13900HK به فرکانس اورکلاک 5.8 گیگاهرتز دست یابد. در این آزمایش از نسخه مهندسی (آزمایشی) یکی از مادربردهای اینتل و یک خنک کننده بادی ساده استفاده شده است. با این حال دمای پردازنده اینتل زیاد بالا نرفته و در حد 65 تا 75 درجه سلسیوس باقی مانده است. همچنین ولتاژ مصرفی هر یک از هسته های این پردازنده در هنگام اورکلاک تنها 1.5 ولت بوده است.

در این آزمایش مشاهده می کنیم که der8auer فرکانس پردازنده اینتل Core i9-13900HK را بر روی 4.9 گیگاهرتز متوقف می کند و سپس آن را به صورت پله ای (هر بار به میزان 200 مگاهرتز) بالاتر می برد. این کار در عرض 3 دقیقه ادامه می یابد تا اینکه فرکانس پردازنده بر روی 5.8 گیگاهرتز ثابت می شود. در پله بعدی و ارتقای فرکانس به 6 گیگاهرتز، سیستم کرش می کند. به این ترتیب آخرین فرکانس پایدار این پردازنده در هنگام اورکلاک، 5.8 گیگاهرتز بوده است.

پردازنده لپ تاپی اینتل Core i9-13900HK با فرکانس 5.8 گیگاهرتز اورکلاک شد

این نتیجه به معنای واقعی کلمه شگفت انگیز است! der8auer عنوان کرده است که 5.8 گیگاهرتز بالاترین فرکانسی بوده است که تا به حال در میان پردازنده های کلاس لپ تاپ به چشم دیده است! این نتیجه زمانی که به سیستم خنک کننده ساده به کار رفته در این آزمایش توجه می کنیم، ارزش بیشتری هم پیدا می کند. پس می توان گفت که این فرکانس در دنیای واقعی و بر روی لپ تاپ های عادی هم قابل دسترسی خواهد بود و فقط محدود به محیط آزمایشگاهی نبوده است.

منبع: tomshardware