ویندوز 11 هم اکنون به صورت رسمی عرضه شده و در دسترس کاربران قرار گرفته است. این سیستم عامل به دلیل حذف برخی از امکاناتی که سابق بر این در ویندوز وجود داشت، با انتقاداتی مواجه شده است. با وجود اینکه برخی از این انتقادات منطقی به نظر می رسند، اما چیزهای زیادی در ویندوز 11 برای دوست داشتن وجود دارد! ویندوز 11 علاوه بر طراحی ظاهری مدرن تر، دارای چندین ویژگی است که در مقایسه با نسخه های قبلی کاملاً برجسته است! برخی از این ویژگی ها به سادگی قابل مشاهده هستند، در حالی که برخی دیگر در لایه های زیرین سیستم عامل قرار دارند.

ویژگی Snap Assist ارتقا پیدا کرده است

ویژگی Snap Assist ارتقا پیدا کرده است

Snap Assist در ویندوز 11 ارتقا پیدا کرده و اکنون عملکرد با کیفیت تری دارد. شما می توانید به سادگی از طریق این ویژگی صفحه نمایش خود را به دو، سه یا چهار بخش تقسیم کرده و به صورت هم زمان با چند اپلیکیشن کار کنید. ویژگی Snap Assist ابعاد پنجره ها را متناسب با سایز صفحه نمایش تنظیم می کند. در واقع در این حالت ابعاد پنجره ها به صورت داینامیک تنظیم می شوند تا محتوا بر روی مانیتورهای مختلف با بالاترین کیفیت به نمایش درآیند. Snap Assist در ویندوز 11 کاربردهای جالب دیگری نیز دارد. به عنوان مثال اگر صفحه نمایش تبلت خود را در حالت عمودی قرار دهید، چینش پنجره ها نیز متناسب با آن به صورت عمودی تغییر می کند.

پشتیبانی لمسی دقیق تر

پشتیبانی لمسی دقیق تر

ویندوز 11 به صورت اختصاصی از حالت تبلت (Tablet Mode) که در ویندوز 10 موجود بود، برخوردار نیست. در عوض مایکروسافت ویندوز 11 را به گونه ای طراحی کرده که در تشخیص نقاط لمس شده توسط انگشت یا قلم بسیار دقیق عمل کند. از این جهت این سیستم عامل بر روی لپ تاپ های 2 در 1 مانند Surface Laptop Studio و Surface Pro 8 بهترین عملکرد را خواهد داشت.

به طور دقیق تر باید گفت که ویندوز 11 از لحاظ تشخیص حالت حرکت انگشتان مانند پدهای لمسی Precision عمل می کند. به عنوان مثال شما می توانید سه یا چهار انگشت خود را بر روی نمایشگر از بالا به پایین بکشید (swipe down) انجام دهید تا اپلیکیشن ها مینیمایز شوند.

کیبورد لمسی جدید

کیبورد لمسی جدید

بسیاری از کاربران حرفه ای، از کیبورد لمسی جدید ویندوز 11 تحت عنوان «تک ستاره صحنه نمایش برای کاربران تبلت» یاد کرده اند. این کیبورد هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ روان بودن بهترین است! همچنین ابعاد دکمه ها و فاصله آنها ارتقا پیدا کرده تا تایپ با آنها راحت تر شود. جالب است بدانید که این کیبورد از هسته Swiftkey قدرت می گیرد که به عنوان یکی از محبوب ترین کیبوردهای لمسی در میان کاربران اندروید و iOS شناخته می شود. شما می توانید این کیبورد را در حالت های مختلف شامل split view، حالت استفاده تک دستی (one-handed) و حالت کامل مورد استفاده قرار گیرد. ضمناً به این کیبورد این پنل ایموجی جدید نیز اضافه شده که از GIF و سایر فرمت های تصویری متحرک پشتیبانی می کند.

مایکروسافت استور جدید

مایکروسافت استور جدید

مایکروسافت استور جدید به چند دلیل یکی از مهم ترین ویژگی های ویندوز 11 است. این اپلیکیشن آپدیت شده و اکنون ظاهر مدرن تر و عملکرد سریع تری دارد. مایکروسافت اعلام کرده است که فروشگاه جدید آن برای 95 درصد از کاربران 35 درصد سریع تر از نسخه قبلی عمل می کند. همچنین پیدا کردن اپلیکیشن ها در آن بسیار آسان تر شده و شما می توانید نقدها و نظرات مختلف در مورد اپلیکیشن ها را در آن مشاهده کنید. مایکروسافت استور جدید به گونه ای طراحی شده که توسعه دهندگان و برنامه نویسان نیز امکانات بیشتری برای توسعه اپلیکیشن های خود خواهند داشت. در حال حاضر بسیاری از نام های بزرگ به مایکروسافت استور راه پیدا کرده اند که از میان آنها می توان به Disney+، Discord، Adobe Acrobat، Zoom و OBS Studio اشاره کرد. 

تجربه گیمینگ بهتر

تجربه گیمینگ بهتر

ویندوز 11 از ویژگی هایی برخوردار است که آن را به بهترین نسخه ویندوز برای اجرای بازی تبدیل کرده است. هر یک از این ویژگی ها را می توان در یک مقاله مجزا مورد بررسی قرار داد، اما به صورت تیتروار باید بگوییم که ویندوز 11 از ویژگی هایی مانند Direct Storage، AutoHDR و DirectX 12 Ultimate پشتیبانی می کند.

Auto HDR با بیش از 1000 بازی سازگار با DirectX 11 و DirectX 12 کار می کند. این ویژگی کیفیت نمایش رنگ ها و میزان روشنایی تصویر بازی را ارتقا داده و کیفیت تصویری ایده آل را به ارمغان می آورد. پیش از این از Auto HDR در کنسول های محبوب Xbox Series X|S استفاده شده بود و اکنون کاربران کامپیوترهای رومیزی نیز می توانند از آن به لطف ویندوز 11 بهره مند شوند!

ویژگی Direct Storage نیز پیش از این در کنسول های Xbox Series X|S مورد استفاده قرار گرفته بود. این ویژگی زمان لود بازی ها را به طور چشمگیری کاهش می دهد. انگار که در حال استفاده از یک حافظه SSD بر روی سیستم خود هستید!

منبع: windowscentral